Brottsutredning efter helikopterkraschen

Under onsdagen beslutar statsåklagaren Bengt Kulin i Västerås att en förundersökning om brott ska inledas efter tisdagens helikopterolycka i Heby. Brottsmisstanken gäller vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.

Heby2005-06-22 13:25
-Det fanns andra trafikanter vid startplatsen, bland annat en cyklist nära helikoptern och det kan ha varit olämpligt att lyfta just då, säger Bengt Kulin.
Alla de sex personer som var ombord på helikoptern skadades när den föll i marken från några meters höjd under start. Allvarligast skadad är 100-årige Carl Zetterlund från Heby som har flera fakturer och vårdas på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Piloten förhörd
Länspolisen i Västerås har självt upprättat en polisanmälan, något som regelmässigt sker efter olyckor där det finns anledning att misstänka att någon bär ett ansvar.
Piloten har förhörts, men polisen vill inte säga vad som har framkommit under förhöret.
Det rådde en hög värme och därmed relativt tunn luft vid startplatsen. Ju tunnare luft desto sämre bärighet. En olycksorsak kan ha varit att piloten startade med för hög vikt i helikoptern i förhållande till luftförhållandena.
-Det är för tidigt att säga om det i så fall är åtalbart, säger Bengt Kulin.
Åklagaren och polisen samarbetar med statens haverikommission, som gör en egen utredning om flygsäkerhetsaspekterna kring olyckan.

Beräkna startvikt
-Det har inte varit fler personer ombord än det fanns sittplatser, men däremot måsta vi räkna på hur mycket alla vägde och hur mycket bränsle som fanns innan vi kan säga om piloten försökte lyfta med för mycket vikt i den tunna luften. Men det ska mycket till innan den typen av felbedömning blir åtalbar, säger Dan Åkerman, som leder haverikommissionens undersökning.
Helikoptern försökte lyfta från en sandplan invid Huddungevägen i ett parkliknande område i centrala Heby. Längs vägen står träd och lyktstolpar. Kan startområdet ha varit för litet?
-Jag vågar inte ha någon uppfattning om det mer än att flygsäkerhetsbestämmelserna generellt sett är rätt så liberala när det gäller helikopterflygning, säger Dan Åkerman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!