Bristande underhåll kan vara orsak till helikopterolycka
Tekniskt fel på grund av bristande service och underhåll kan vara en förklaring till den uppmärksammade helikopterkraschen i Heby i juni förra året.
Strax efter start slog helikoptern i några trädtoppar och därpå i en gatubelysningsstolpe och störtade till marken varpå maskinen fattade eld. Mirakulöst nog skadades de övriga ombordvarande endast lätt och ingen åskådare träffades av omkringflygande propeller- och rotordelar.
Olycksmaskinen var en ommålad före detta ungersk militärhelikopter av rysk konstruktion tillverkad i Polen 1979 och 2003 inköpt av den svenske piloten i Lettland. Piloten ägde helikoptern genom ett lettiskt bolag.
Statens haverikommission har bland annat undersökt maskinens vitala delar. För en tid sedan provkördes helikopterns bränsleinsprutningssystem i tillverkarens anläggningar i Wroclaw och Rzeszow i Polen. Det skall vara från de proven som den tekniska utredningen nu förts framåt, erfar UNT.
Haverikommissionen har också begärt analys av tekniska journalhandlingar och böcker till maskinen hos experter i Ungern där helikoptern servats.
Det är oklart om servicen utförts enligt instruktionerna, till exempel är det inte klarlagt när den senaste servicen utfördes och vilken omfattning den hade.
Dan Åkerman, flygteknisk utredningschef på Statens haverikommission i Stockholm, säger till UNT att kommissionens slutrapport kan väntas tidigast i maj och att han innan det sker inte vill kommentera det pågående arbetet.
Kan man säga att ett tekniskt fel ligger bakom olyckan och att piloten inte brast i omdöme eller skicklighet?
— Den slutsatsen kan man knappast dra på grundval av de nuvarande rönen, svarar Dan Åkerman.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!