Längs Storgatan, genom villaområdet Ulebo, körs dagligen mängder av tunga transporter från närliggande företag. Nu larmar boende längs vägen om att trafiken ökat rejält bara efter sommaren. I ett mejl till kommunen skriver en boende att 14 tunga lastbilar passerat utanför köksfönstret på en halvtimme och att situationen börjar bli katastrofal.
På kommunfullmäktige den 28 september frågade en av de boende på Storgatan vad kommunpolitikerna tänker göra åt problemet med den tunga trafiken. Marie Wilén (C) svarade då att hon har bett kommunens infrastrukturstrateg se över möjligheten till en annan vägsträckning och att kommunstyrelsen ska ge ett uppdrag för att utreda frågan.
– Mitt förslag är att ärendet tas upp på kommunstyrelsen den 9 november och att vi ger ett uppdrag till förvaltningen att utreda alternativa vägsträckningar, säger hon.
Ett förslag från de boende är att den tunga trafiken ska gå via en i dag avstängd enskild väg norr om Storgatan, som ansluter till 56:an. Daniel Johansson, trafikingenjör på kommunen, har varit ute och tittat på trafiksituationen och inväntar nu uppdraget från politikerna.
– Vi kommer börja med att titta på vägsträckningen som de boende föreslagit, och om det ens är möjligt att använda den vägen. Det måste vara en väg som klarar tung trafik, säger han.
I dag är den föreslagna vägen ansluten från väg 623 vid ett av företagen som kör tunga transporter, men inte mot riksväg 56.
– Vägen behöver förlängas och så behöver det byggas en anslutning till 56:an. Kostnaden är en av flera faktorer som spelar in och det är sånt som vi måste utreda. När vi startar utredningen får vi titta på vilka alternativ som finns och om det finns andra möjligheter.
Hur lång tid kan en sån här utredning ta?
– Det kan jag inte svara på innan vi har börjat, jag vet faktiskt inte.
Det finns även planer på att sänka hastigheten på Storgatan från 50 till 40 kilometer i timmen.
– Vi har skickat en remiss till Trafikverket och polisen där de får yttra sig om hastighetssänkning, men har inte fått svar än. Om de inte har några synpunkter tar vi troligtvis beslutet att sänka hastigheten. Sedan tar det ungefär sex veckor innan den börjar gälla, det är för att Trafikverket ska hinna beställa och sätta upp vägmärken, säger Daniel Johansson.