Frågan blev aktuell när revisionsföretaget KPMG i våras, på uppdrag av kommunrevisionen, granskade kommunens rutiner. Under sommaren har ett förslag för policy för bisysslor presenterats för en ledningsgrupp. Den innehåller:
- Anvisningar för bedömningar av bisysslor.
- En checklista om bisysslan är tillåten eller förbjuden
- Blankett för att anmäla bissysla, exempelvis styrelseuppdrag i bolag eller ekonomisk förening.
Policyn skall diskuteras i kommunfullmäktige preliminärt den 29 oktober. När den är fastställd skall en kartläggning av personalens bisysslor genomföras. Uppgifter skall inhämtas från medarbetare. En sådan kartläggning skall därefter ske en gång om året och de olika förvaltningarna skall därpå redovisa en sammanställning av bisysslorna.
KPMG:s rapport påvisade att det förekommer bisysslor bland kommunanställda. Som bisyssla räknas syssla som utövas vid sidan om anställningen. Om arbetsgivaren anser att den hindrar arbetsuppgifterna, eller kan påverka medarbetarens handläggning av ett ärende eller konkurrerar med arbetsgivarens verksamhet kan arbetstagaren förbjudas utöva bisysslan.