Det är ett vallöfte. I december i fjol skars antalet dubbelturer på sträckan ner från tolv till sex. Utföraren SJ ansåg att passagerarna var för få och ville ha mer betalt. Det ville inte Uppsala Lokaltrafik (UL) och Uppsala läns landsting gå med på.
I stället utökades busstrafiken till och från Uppsala något i väntan på en ny tågtrafik där inte SJ är delaktig. Målsättningen är att minst återskapa den tidigare trafikens omfattning, det vill säga erbjuda ett bra ”vardagsresande” för arbetspendlare, studerande och till fritid och nöjen.
Landstingsrådet Johan Örjes (C) säger att det självklart är en politisk ambition att erbjuda också resenärerna i västra Uppland bra tågförbindelser.
– Men vi måste först ha klart för oss att det går att genomföra det praktiskt, säger han.
Tanken är att tågtrafiken skall utföras regionalt, det vill säga av UL. En motsvarighet till Upptåget alltså fast västerut.
I begreppet praktiskt möjligt kan ligga sådana saker som tillgång på tågsätt, olika tekniska förutsättningar exempelvis kapaciteten på signalsystemet samt utrymme på banan.
Enligt Johan Örjes arbetar en grupp tjänstemän på att ta fram underlag för att kunna besvara den grundläggande frågan om en utökad regional tågtrafik i västra Uppland är praktiskt möjlig .
– Vi behöver få klart för oss vad som måste lösas. Självklart är ambitionen att klara av detta, säger Johan Örjes.
Men landstingsledningen vill också få besked från Västmanlandssidan om man där vill vara med och betala för trafiken, det vill säga att den inte bara stannar i Morgongåva och Heby utan passerar länsgränsen och angör också Sala station. Det finns ett rätt så stort antal arbetspendlare till och från Sala också, bland annat sjukvårdspersonal och lärare. Det anses också vara av stort värde även för Sala att ha en bra spårbunden trafik på Uppsala.
För Heby är det helt nödvändigt. Skall kommunen kunna locka inflyttare måste tågförbindelserna med Uppsala vara betydligt bättre än nu. Senaste åren har bostadsbyggandet tagit fart i Heby, Morgongåva och Östervåla. Tågtrafiken är viktigt för hela kommunen om busstrafiken från de norra delarna organiseras så att man till exempel därifrån kan nå Heby så att det passar med avgångarna får tågen.
Politikerna har också en önskan om att i framtiden få direkttågförbindelser med Arlanda och Stockholm.
Besked i höst om tågtrafik västerut
Under hösten kommer landstingsledningen i Uppsala att ge besked om det är ”praktiskt möjligt” att utöka tågtrafiken mellan Uppsala och Heby (eventuellt Uppsala och Sala) från och med december 2012.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!