Barnen får visa hur de lär sig bäst

Skillnader mellan pojkars och flickors sätt att lära sig på kan vara en förklaring till att de klarar sig olika bra i skolan. I Heby kommun får barnen göra egna inlärningsprofiler. Detta sedan det visat sig att pojkarna uppnådde sämre resultat på nationella prov än flickorna.

Oskar Söder, 10 år, får hjälp av sin lärare Linda Johansson att göra en inlärningsprofil.

Oskar Söder, 10 år, får hjälp av sin lärare Linda Johansson att göra en inlärningsprofil.

Foto: Eva Nevelius

Heby2006-06-05 00:00
Oskar Söder, 10 år och elev på Heby skola, är djupt koncentrerad när han fyller i formuläret. "Jag arbetar helst med en sak i taget", står det på dataskärmen framför honom. Oskar svarar: "Stämmer nästan". Bara på ett av påståendena: "Jag arbetar helst ensam", markerar han: "Stämmer sällan".
- Nej, det är tråkigt om man är själv, förklarar han.
Frågeformuläret har fyllts i av ett antal barn i klass tre och fyra och är ett sätt att ta reda på hur barnen vill ha det när de lär sig olika saker. Svaren sammanställs till en inlärningsprofil. Och frågorna rör flera olika faktorer. Allt från ljus och ljud till hur svalt det bör vara i rummet och om man vill läsa sig till kunskapen själv eller vill att läraren ska förklara.
- Resultatet kommer vi att använda när vi göra våra individuella utvecklingsplaner med varje elev. Men vi har också tänkt samla in profilerna, avidentifiera dem, och se om det är någon skillnad generellt, förklarar Inger Jansson specialpedagog och vikarierande rektor vid Heby skola.

Projektet i Heby har fått stöd från Myndigheten för skolutveckling och påbörjades sedan det visat sig vara stora skillnader mellan pojkars och flickors resultat på nationella prov i femman och nian i kommunen.
- Den undervisning vi har i dag kanske är lättare att ta till sig för flickorna än för pojkarna. Det kan hända att man måste använda andra kanaler för att nå pojkarna, arbeta mer konkret till exempel, säger Inger Jansson.
Oskar Söders lärare Linda Johansson håller med om att det är skillnad mellan pojkar och flickor i klassrummet. Killarna tar mer plats och det finns en risk att de därmed får mer uppmärksamhet än flickorna.

Trots detta, visar alltså statistiken att pojkarna som grupp har sämre resultat. Hur kan det komma sig? Linda Johansson tvekar lite innan hon svarar.
- Jag tror att tjejerna kanske har en annan slags ambition och vilja att vara till lags. Dessutom mognar de lite tidigare.
För att lyckas bra med en del av pojkarna krävs det mer.
- Man måste hitta saker de tycker om att skriva och prata om. Och man måste tänka positivt, lyfta fram dem och inte klanka ner på dem hela tiden.
Utöver inlärningsprofilerna för årskurs tre och fyra pågår även andra delprojekt parallellt i Heby. Ett av dessa rör språket i förskolan.
Men några konkreta resultat har man inte sett än så länge.
- Vi måste nog se det väldigt långsiktigt. Till att börja med har projektet mest handlat om att väcka tankar, säger Inger Jansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om