Avgrävda kablar ett dagligt problem

Nästan dagligen drabbas internet- och teletrafiken i landet av störningar på grund av avgrävda kablar. - Uppenbarligen gräver man ofta utan att kontakta oss, säger Malin Persson vid Telias nätbolag Scanova.

Per Söderberg och Tommy Söderman i arbete med att laga kablar efter Hebyavbrottet.

Per Söderberg och Tommy Söderman i arbete med att laga kablar efter Hebyavbrottet.

Foto: Pelle Johansson

Heby2008-11-05 13:42
Vid lunchtid i måndags grävdes en kabel av i Klockarbo utanför Heby som betydde att Telia Soneras sms-tjänst låg nere under flera timmar, att 700 Teliakunder i Heby kommun saknade tillgång till fast telefon och att mobiltelefontrafiken i GSM-nätet drabbades av störningar från Umeå och norrut.

Inte förrän vid 23.30-tiden på måndagskvällen fungerade allt någorlunda som vanligt igen. Att en avgrävd kabel kan få de här konsekvenserna ifrågasätts bland annat av Thomas Karlsson, kontorschef vid Handelsbankens kontor i Östervåla som drabbades rejält av stoppet. Vid bankkontoret kom man inte ut på internet förrän sent på tisdagsförmiddagen, nästan ett helt dygn efter kabelbrottet.
- Jag vet inte exakt varför det dröjde så länge här hos oss men enligt den information vi fått berodde det i alla fall på följder av kabelbrottet, berättar kontorschef Thomas Karlsson.

För en bank ställer såna här störningar i internettrafiken till det rejält.
- Man får hjälpa kunderna så gott man kan i alla fall, trots att vi under den här perioden varken kom åt företagets server eller andra internettjänster. I de fall kunderna är kända av oss går det att utföra enkla transaktioner och registrera i efterhand men det är värre när det kommer in okända kunder, fortsätter Thomas Karlsson som naturligtvis är bekymrad över de här återkommande störningarna i internettrafiken.
- Visst känns det väldigt sårbart. Det här är faktiskt andra gången i år vi drabbas av ett större stopp. I mars låg internet nere i tre dygn sedan en kabel grävts av här i Östervåla. Då drabbades också larmtjänsten så vi var tvungna att ha vakter stationerade här under nätterna, berättar Thomas Karlsson.
Malin Persson är presstalesman hos Scanova.

- Tyvärr händer det dagligen att kablar grävs av trots att vi har en speciell tjänst kallad kabelutsättare som entreprenörer kan kontakta för rådgivning vid grävarbeten. Uppenbarligen gräver man alltför ofta utan att kontakta oss, säger hon.
Kablarna ligger oftast på omkring två meters djup så det är huvudsakligen vid större grävningar och vägarbeten som sådana här kabelbrott inträffar. Scanova redovisar inga offentliga exakta siffror på varken hur ofta den här typen av kabelbrott inträffar eller hur många fall som leder till skadeståndsanspråk. Helt klart är i alla fall att det här i ett större perspektiv kostar stora belopp för samhället och de operatörer som är inblandade.
- Vid varje sådant här fall utförs en skadereglering som bland annat ska klargöra vilken som bär ansvaret och om det finns möjlighet att ställa skadeståndskrav som oftast brukar bli ärenden för försäkringsbolagen, fortsätter Malin Persson.

Vad gör ni konkret för att det ska bli färre avgrävda kablar i framtiden?
- Vi går ut med information så mycket vi kan om kabelutsättartjänsten, exempelvis i branschtidningar. Vi gör också allt för att så mycket som möjligt säkra de kablar vi lägger ut, bland annat med kapslingar, säger Malin Persson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!