Det är den 23 oktober 2023 när en 55-årig man från Heby gör ett stopp vid en mack nära Salavägen i Enköping. Toalettbesök och köp av en flaska vatten, sedan ut till den lånade bilen. Redan vid utfarten noterar han den civila polisbilen. Han blir förbannad på sig själv och känner att han inte orkar ha med polisen att göra. Körkortet blev han av med för nästan tio år sedan. I stället för att stanna för polisens signal bakom väljer han att gasa, i förhöret uppger han att han fick panik.
Det blev inledningen på en drygt tre mil lång biljakt längs länsväg 558. Ordet vansinnesfärd nämns inte i polisens förundersökning, men poliserna som inledde förföljandet i den civila polisbilen skriver i sina rapporter att man körde i 200 kilometer i timmen och att 55-åringen drog ifrån ändå. Högsta tillåtna hastighet på vägen är 80 kilometer i timmen, på vissa ställen 70. En av poliserna skriver att 55-åringen "kör om andra bilister trots att det är skymd sikt och backkrön, hade han fått möte hade kollision varit oundviklig och med en förmodad dödlig utgång."
Polishelikopter och ett flertal polisbilar sattes in i jakten och mannen hittades av en hundpatrull i en skog i Järlåsatrakten där han gömt sig mellan två stora stenar. Provtagning visar att han har narkotika i kroppen.
Han döms några månader senare till tre månaders fängelse för bland annat två fall av olovlig körning, rattfylleri och vårdslöshet i trafik.
Det är varken den första eller sista domen med samma brottsrubricering för den här mannen under 2024. "De olovliga körningarna och narkotikabrotten utgör uppenbart lagtrots", skriver Uppsala tingsrätt i en av domarna. Sammanlagt har han dömts sju gånger under året.
I förhör om ett av brotten berättar han att han ibland inte har något annat val än att ta bilen för att få ihop vardagen, eftersom han bor på landet. Och den här mannen är inte den enda som rör sig ute på vägarna påverkad av narkotika eller alkohol.
– Körde du bil hit till Heby från Uppsala nu på förmiddagen? Då mötte du förmodligen minst en som körde påverkad.
Jörgen Wilestedt, kommunpolis i Heby och Tierp, försöker ge en bild av hur vanligt förekommande det är med rattonykterhet. Både när det gäller alkohol och narkotika.
Det stora flertalet åker fast och döms en gång. Men sedan finns återfallsförbrytarna.
Nyligen dömdes två män från Heby till fängelse för bland annat rattfylleri och olovlig körning. Den ena är mannen i 55-årsåldern. För honom var det den sjunde domen i år. En man i 45-årsåldern fick sin sjätte dom i år för samma typ av brott.
– Det är ett fåtal personer som är ständigt återkommande, så är det i Heby och så är det i alla kommuner, säger Jörgen Wilestedt, som poängterar att han inte uttalar sig om enskilda personer eller enskilda fall under intervjun. Han fortsätter:
– Jag ska inte sticka under stolen med att det vissa gånger kan vara frustrerande. Det finns vissa som struntar i allt, som tänker "jag vet att jag är påverkad, men jag kör ändå", säger han.
Oftast gäller det då påverkan av narkotika, enligt Jörgen Wilestedt.
– Då gör vi en ögonundersökning och görs en bedömning att personen är påverkad får man följa med på provtagning.
Har man någon gång åkt fast för rattfylleri får man polisens ögon på sig och de vet ofta hur det går till när polisen stoppar dem. Och oftast kan jag säga också att de erkänner mycket redan på plats.
Det är julafton 2023 när en man i 40-årsåldern bosatt i Heby stoppas av polis. Han saknar körkort och är drogpåverkad. Även i hans fall är det varken första eller senaste gången som han åker fast. Det dröjer faktiskt bara några veckor in på det nya året som han ertappas med att köra bil utan körkort nästa gång. De två fallen leder senare fram till en månads fängelse. Han berättar i förhör att han kör utan körkort av gammal vana. Bilar är hans stora intresse och han har svårt att låta bli att köra fast han inte får. Bara i år har han dömts för olovlig körning sex gånger. Så sent som i mitten av oktober dömdes han till en månads fängelse för det brottet.
I förundersökningen skriver en av poliserna som utförde kontrollen att han kontrollerat mannen vid ett flertal tillfällen och att han känner till honom väl.
Och det är ingen slump att en och samma person åker fast flera gånger på kort tid. Har man väl fått polisens ögon på sig blir man stoppad om en patrull får syn på personen i en bil.
– Ser vi en förare som vi känner igen, då är det klart att vi stoppar den bilen för kontroll, säger Jörgen Wilestedt.
Hur beroende är ni av hjälp från allmänheten?
– Jätteberoende skulle jag säga. Det gäller både tips om vilka bilar dom här personerna nyttjar och även när dom är ute och kör. Och vet man om att en person är ute och kör påverkad och eller utan körkort – då handlar det om ett pågående brott där allmänheten ska ringa 112.
Så hur vanligt är det?
Trafikverkets studie av dödsolyckor i trafiken förra året visar att 52 personer omkom i en alkohol- eller narkotikarelaterad trafikolycka år 2023, vilket motsvarar 23 procent av alla omkomna i trafiken.
Brottsförebyggande rådet, BRÅ, skriver i en rapport att under 2023 anmäldes totalt drygt 23 000 rattfylleribrott i landet, vilket var på samma nivå som under 2022. Lite drygt hälften av fallen för 2023 handlade om påverkan av narkotika.
Men mörkertalet är stort, menar Jörgen Wilestedt.
– Det är väl ganska självklart att om du åker dit fem gånger på ett år så har du med all sannolikhet inte bara kört bil fem gånger. Men om vi blir fler poliser så kommer sådana personer faktiskt att åka dit fler gånger. För de här brotten upprättas bara genom anmälningar av polisen. Det är ju när vi stoppar en bil som brottet upptäcks. Vid andra brott, som skadegörelse och inbrott, upprättas en anmälan när någon anmäler. Här krävs det att det finns polis på plats när brottet begås, och vi kan inte vara överallt.
– Det är flest som åker fast när det är som mest poliser i tjänst helt enkelt.
Ändå är det inte alltid populärt bland bilister när polisen genomför sina trafikkontroller.
– Vi kan ju bli ifrågasatta när vi jobbar med trafikbrott. Bilister menar att vi borde ägna oss åt något viktigare. Men jag brukar säga att det är just i de situationerna som jag räddar flest liv. Det finns ju en anledning till varför vi jobbar i trafiken. Att vistas i trafiken är oftast det farligaste vi medborgare gör.