Nätapoteket Apotea levererar drygt en miljon paket varje månad. Från lagret i Morgongåva färdas paket dygnet runt till Stockholms paketterminaler.
– Vi kör runt 500 pallar om dagen, berättar Pär Svärdson.
I dagsläget hämtas paketen av olika bolag och körs till Stockholm med dieseldrivna lastbilar. Men nu ska det ske en förändring.
– I stället för att fraktbolagen hämtar sina paket tar vi över och kör samtransporter där alla paket åker tillsammans. Dessutom ska det elektrifieras, alltså att vi kör med ellastbilar.
På så vis beräknar Apotea att spara cirka 4 000 ton i koldioxidutsläpp de närmaste tre åren. De samarbetar med transportföretaget Einride, som är de som kommer utföra transporterna.
Första steget är att placera laddstolpar i varsin ände av sträckan, något som har påbörjats. Nästa steg är att få ellastbilarna, vilka förväntas börja köras i april.
– Utan att säga exakt summa kommer det kosta många miljoner. Men som jag ser det är det en förändring som är nödvändig att göra för miljön.
Pär Svärdson tillägger att de räknar med att senare i år ha miljövänliga fraktsätt från Stockholm och ut. Men påpekar att det kan ta tid innan hela Sverige kan få emissionsfria leveranser.
– Tyvärr finns inte tekniken för längre sträckor såsom till Norrland än. Men samtidigt är det en liten del som går dit och vi kommer långt med att ändra i storstadsregionerna.