Anrika företaget satsar nytt: "Finns stor efterfrågan"

I snart 150 år har Tärnsjö garveri tillverkat allt från hästprodukter till portföljer i vegetabiliskt garvat läder. Nu breddar de verksamheten och släpper en inredningskollektion.

Andreas Drugge (till vänster) är vd för Tärnsjö garveri och Jonas Wallo är sadelmakerichef.

Andreas Drugge (till vänster) är vd för Tärnsjö garveri och Jonas Wallo är sadelmakerichef.

Foto: Malin Jansson

Heby2021-11-22 19:30

Under hela 1900-talet har Tärnsjö garveri tillverkat olika typer av hästprodukter, och i dag är företaget ett av få garverier som även har sadelmakeriproduktion. Verksamheten har breddats genom åren och innefattar utöver hästkollektionen nu även accessoarer, möbler och inredning.

– I dag är läder för möbler och inredning den största kundkategorin. Många av våra kunder är till exempel möbeltillverkare, restauranger och hotell men vi gör läder till många andra typer av produkter också, berättar företagets vd Andreas Drugge, samtidigt som han visar runt i garveriet.

Sedan slutet av 1980-talet använder de enbart en vegetabilisk garvningsmetod, och totalt tar garvningsprocessen ungefär fem veckor.

– Vi vill göra ett så naturligt läder som möjligt. För 1 000-tals år sedan upptäckte man att om man la djurhudar i vatten så hade tanniner, som finns i olika växter, den konserverande effekten. I dag är metoderna lite effektivare och man använder barkextrakt i garvningen.

Hudarna som används kommer från nötkreatur och är restprodukter från livsmedelsindustrin. Tärnsjö garveris leverantörer är kravcertifierade svenska slakterier, och totalt garvas 15 000-20 000 hudar till läder varje år.

– Vi tar vara på i princip allt. Material som inte kan bli läder blir till exempel gelatin inom livsmedelsproduktion, energi för fjärrvärme och biogas, säger Andreas Drugge.

undefined
Ida Ernst Nilsson är sadelmakare på Tärnsjö garveri och har stått för design och produktutveckling av den nya inredningskollektionen.

För några år sedan väcktes idén om att utöka antalet produkter under det egna varumärket och i slutet på oktober lanserade företaget sin första inredningskollektion.

– Vi har en idé om att det vi gör själva ska växa och har tagit fram produkter som ska fungera i vardagen men som har en extra fin finish. Tanken är att de ska finnas jämt så att det ska gå att komplettera och att vi ska utöka kollektionen längre fram. Det är en långsiktig satsning.

Precis som många andra företag påverkades Tärnsjö garveri mycket av pandemin under 2020, men Andreas Drugge berättar att de sedan hösten förra året har kört på mer än vanligt.

– Vi har haft ett bra 2021 och har vuxit med tio personer hittills i år. Det finns en stor efterfrågan på vegetabiliskt garvat läder och på produkter i materialet. Vi hoppas att det är en trend som håller i sig och att man kanske ser ett större värde i lokal produktion efter corona, säger han.

Karta: Tärnsjö Garveri AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!