Alla medborgare kopplas inte fram

Medborgare som behöver ringa enskilda tjänstemän på kommunkontoret i Heby väntar förgäves på svar.

Kritisk. En kommun är en myndighet och skall vara tillgänglig 24 timmar om dygnet, tycker oppositionsrådet Carina Schön (S) som var kritisk till bytet av telefonbolag för två år sedan.

Kritisk. En kommun är en myndighet och skall vara tillgänglig 24 timmar om dygnet, tycker oppositionsrådet Carina Schön (S) som var kritisk till bytet av telefonbolag för två år sedan.

Foto: Hans Lundgren

Heby2015-12-07 08:00

Sedan 1 januari 2014 har kommunen avtal med Tele 2 och telefonistfunktionen utförs via en växel placerad på Sala-Heby Energis kontor i Sala.

– Vi har på senaste tiden fått klagomål från allmänheten i Heby som bett om att bli kopplade till en viss person inom kommunens förvaltningar, men som inte kommit fram trots att vi naturligtvis kopplat samtalet. De säger att det bara blir tyst, uppger en av telefonisterna på torsdagen.

Däremot tycks inte där ha någon fört informationen vidare till kommunen:

– Nej, jag har ingenting hört om detta, säger telefoniansvarige Tim Häggqvist på Heby kommun. Stämmer det är det givetvis allvarligt. Jag skall genast undersöka saken.

Förr fungerade telefonin bra. Varför bytte kommunen operatör?

– Vi kan inte längre välja, kommunerna styrs av Lagen om offentlig upphandling. Men jag vill säga att vi är nöjda med Tele 2. Deras service är mycket bra, uppger Tim Häggqvist.

Ett sätt att kringgå problemet är att i växeln be om direktnumret till den tjänsteman man söker och sedan ringa själv.

Men så skall det väl inte vara?

– Nej, naturligtvis inte. En kommun är en myndighet och skall vara tillgänglig 24 timmar om dygnet, exempelvis om det inträffar någon skada som innebär att jourpersonal måste anlitas, svarar oppositionsrådet Carina Schön (S) som var kritisk till bytet av telefonbolag för två år sedan.

– Jag har också problemet att inte hinna svara när det ringer. Signalerna är så få att samtalet hinner kopplas bort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!