Adlibris fördubblar lokalytan i Morgongåva

Adlibris ska utöka logistiklokalerna i Morgongåva från 17 000 till 32 000 kvadratmeter. Samtidigt pågår diskussioner om byggnation av en helt ny fastighet till varuhuset Karlsson.

Adlibris lokaler blir dubbelt så stora i Morgongåva.

Adlibris lokaler blir dubbelt så stora i Morgongåva.

Foto: Staffan Claesson

Heby2017-03-03 10:41

Att Adlibrisgruppen det kommande året nära nog kommer att fördubbla sina logistiklokaler i företagsparken, från 17 000 till 32 000 kvadratmeter, är resultatet av en fortsatt stark tillväxt i e-handelsbolaget, som i fjol hade en omsättning på 1,8 miljarder kronor. Flytten in i nya lokaler påbörjas redan i mars, företaget övertar 1600 kvadratmeter av varuhuset Karlssons nuvarande lokaler. Nästa steg blir övertagandet av lokalerna som blir tillgängliga när e-handelskollegorna Apotea och Babyland om uppskattningsvis cirka ett år flyttar in i nybyggda lokaler.

– I grund och botten handlar det om att vi växer ur våra lokaler, tillväxten i fjol hamnade på 21 procent och vi räknar med en fortsatt tillväxt på runt 15-20 procent även de närmaste åren, berättar Johan Kleberg, vd hos Adlibrisgruppen.

Tillväxten kommer att ske både i befintliga verksamheter och i planerade nysatsningar. Adlibris förfogar i nuläget över en dryg handfull e-handelssajter inom bland annat böcker, musik och heminredning.

– Företaget Roliga prylar, som vi förvärvade i januari, kommer inom kort att flytta från Malmö till Morgongåva, dessutom planerar vi för lansering av ytterligare en ny produktsajt, men den vill jag ännu inte berätta om, säger Johan Kleberg som också aviserar fortsatta nyanställningar i Morgongåva där antalet anställda i dag är cirka 180.

– Vi räknar med en fortsatt ökning av antalet anställda med cirka 15-20 procent per år inom både kundservice, logistik och inom it, säger Johan Kleberg som är nöjd med det mesta i Morgongåva – dock inte med allt.

– Jag skulle gärna se en utökning av antalet avgångar med Upptåget, det skulle göra vår arbetsplats ännu attraktivare och skapa mindre bilberoende hos våra anställda, säger han.

När det gäller varuhuset Karlsson, som minskar lokalytan till 3000 kvadratmeter, berättar Henrik Lindley, vd hos företagsparken, att diskussioner pågår om ett eventuellt nybygge av en helt ny huskropp till varuhuset.

– Diskussioner pågår med Karlssons ledning men några belsut är inte tagna, och placeringen är också en öppen fråga. I så fall kommer Adlibris att ta över den överblivna lokalen från Karlsson, säger han.

Lindley poängterar att det pågår ett intensivt arbete för att skapa ytterligare lokalytor i företagsparken.

– Det är något av ett pussel, men vi jobbar stenhårt för att parken ska fortsätta att växa, säger han.

Ett växande e-handelsbolag

Adlibrisgruppen, som ingår i Bonnier AB, består i nuläget av e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Odla.nu, Kökets favoriter och Roliga prylar. Adlibrisgruppen är en del av Bonnier AB. Adlibrisgruppen omsatte i fjol 1,8 miljarder kronor, en ökning med 21% mot föregående år, och sysselsätter cirka  180 personer i Morgongåva inom logistik och kundservice. Under det kommande året ökar Adlibrisgruppen lokalytorna i Morgongåva företagspark från 17 000 till 32 000 kvadratmeter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!