400 meter farlig riksväg

Efter incidenter där gående och cyklister varit nära att bli påkörda av tunga fordon begär ortsbon och fritidspolitikern Anders Pettersson (S) att kommunen tar ansvar för att en gång- och cykelväg anläggs utmed riksväg 56 mellan korsningarna till Östervåla respektive Tärnsjö.

Det är mellan dessa båda korsningar på riksväg 56 som det snarast behövs en gång- och cykelväg, anser Anders Pettersson (S) i Tärnsjö.

Det är mellan dessa båda korsningar på riksväg 56 som det snarast behövs en gång- och cykelväg, anser Anders Pettersson (S) i Tärnsjö.

Foto: Hans Lundgren

Heby2014-11-07 14:04

I en motion till kommunfullmäktige säger han bland annat att om inte Trafikverket tar ansvar för att förebygga olyckor på sträckan bör kommunen bygga en g-c väg i egen regi.

Den aktuella sträckan är cirka 400 lång och högsta tillåtna hastighet är 100 kilometer i timmen.

"Som tur är har ännu ingen gångare eller cyklist blivit svårt skadad eller dödad. Men det är bråttom, snart kan svårare olyckor ske", skriver Anders Pettersson.

Han påpekar att den tunga trafiken som ansluter till och kör på riksvägen mellan korsningarna inte hinner inte få upp farten innan de strax skall bromsa in igen:

– Skulle det samtidigt vara en oskyddad trafikant på vägavsnittet kan en svår olycka inträffa, anser Anders Pettersson.

Han vill därför också att hastigheten mellan korsningarna sänks från 100 till 70 kilometer i timmen och att belysningsstolpar angörs vid båda av- och påfarterna till riksvägen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!