– Det är en miss. Vi skall naturligtvis genast anmäla rätt fart, säger Anders Larsson, chef för mark och planering på Heby kommun.
Just hastigheten på den här delen av rikväg 72 – inom tätbebyggt område heter den Nya Uppsalavägen – har varit föremål för heta diskussioner i omgångar de senaste åren.
Här finns ett övergångställe med trafikljus som skolbarnen använder. Riksvägen är hårt trafikerad och när tåg står inne vid perrongen uppstår ibland köer i båda riktningarna som ökar risken för olyckor.
Ortsbor har krävt att sträckan utvidgas såväl österut som västerut. Det skulle innebära att fartkameran som mäter hastigheten på fordon som kör västerut skulle hamna inom 30-sträckan, och att polisen skulle kunna genomföra manuella fartkontroller på trafiken österut. Som det är i dag är 30-sträckan för kort för att polisen skall kunna genomföra kontroller.
Anders Larsson syftar på Transportstyrelsens så kallade RDT-register (Svensk Trafikföreskriftsamling). Hastighetsbegränsningar som inte registrerats där existerar i juridisk mening inte. Men både Trafikverket och polisen måste höras om sin syn på saken:
– Jag har talat med kommunen och gjort klart att det är deras ansvar att föra ärendet till slut. Görs inte det snart tar vi bort 30-skyltarna, säger trafikingenjör Thomas Hedman på Trafikverket Öst i Uppsala.
Riksvägen är statlig, väghållare är Trafikverket. Peab utför bland annat underhåll och skyltning. Men genom att vägen på den här delen går genom tätbebyggt område är det kommunens ansvar att godkänna förändringen genom att lägga in den i de lokala trafikföreskrifterna. Kommunen ska också höra berörda myndigheter och anmäla förändring till RDT-registret. Men 30-sträckan finns inte i kommunens lokala trafikföreskrifter.
Kan det finnas fler 30-sträckor som inte heller är anmälda till
Trafikverket?
– Nej, det skall det inte göra. Vi genomför regelbundna kontroller, men i det här fallet tycks det har blivit en kommunikationsmiss som inte upptäckts förrän nu, säger Anders Larsson.
30-sträckan är inte laglig
Heby kommun missade att rapportera 30-sträckan genom Morgongåva till Transportstyrelsen år 2010. Det betyder att den tidigare högsta tillåtna farten 50 kilometer i timmen fortsatt att gälla.
30-sträckan gäller inte
Foto: Hans Lundgren
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!