Markägarna vill att hastighetsbegränsningen blir fem knop. Den främsta anledningen till att markägarna vill se lägre hastigheter på sjön Lundviken är att stoppa buskörningen av vattenskotrar.
På grund av markägarnas önskan har länsstyrelsen i Uppsala startat en utredning av frågan. En del av utredningen är att begära ett yttrande från Heby kommun, som tycker att en fartbegränsning är en bra idé.
— De som bor där upplever att de som kör vattenskoter åker väldigt snabbt och leker på den här sjön. De anser att det både är störande och direkt farligt. Sedan ingår området i ett så kallat Natura 2000-område som innebär att man måste skydda naturen runt omkring. När man kör snabbt med vattenskoter kan det bli höga svallvågor och mycket buller som kan störa häckande sjöfåglar till exempel. Så det finns två goda skäl till att det behövs en hastighetsbegränsning, säger Per Möller (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Förutom hastighetsbegränsningen föreslog de boende i området även ett totalförbud mot förbränningsmotorer på sjön, men det var inget som kommunen förordade i sitt yttrande.
— Det blir ju tokigt om någon som har en fritidsbåt där ute inte ska kunna åka ut på Hallaren från sin brygga, så där yrkade vi på avslag.
Enligt kommunens yttrande kan tillsynen av den nya hastighetsbegränsningen innebära ökade kostnader för kommunen. Enligt Per Möller kan det också bli svårt att se till att vattenskoteråkarna håller den nya hastigheten.
— Det är klart att det kommer kosta pengar, men då måste man ställa det mot en ökad säkerhet på sjön och skyddet av värdefulla naturmiljöer. Sedan är ju frågan hur det ska efterlevas, men risken att man kan åka fast om man inte sköter sig gör förhoppningsvis att fler håller nere farten.
Utredningen om hastighetsbegränsningen pågår fortfarande och det är länsstyrelsen som har sista ordet i frågan. Men det är ännu oklart exakt när frågan kommer vara utredd och klar.
— Målet är att det ska vara beslutat innan sommaren, säger Linnéa Öhrvik, jurist på länsstyrelsen i Uppsala.
Hur ska man göra för att folk verkligen ska hålla den hastighet det beslutas om?
— Länsstyrelsens uppdrag är att se över om det finns behov av en hastighetssänkning. Vi har inte tillsyn om den hastigheten sedan hålls eller inte, det ligger inte på oss, säger Linnéa Öhrvik.