Svårt sjuk patient behandlades med filt – dog

Personalen på ett äldreboende i Heby kommun kallade på en sjuksköterska efter att en vårdtagare kräkts blod. Sjuksköterskan sa åt personalen att lägga en filt över den sjuka, när vårdtagaren kollades till en stund senare var hen död.

Heby kommun har gjort en Lex Maria-anmälan efter att en vårdtagare dött på ett äldreboende.

Heby kommun har gjort en Lex Maria-anmälan efter att en vårdtagare dött på ett äldreboende.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Heby kommun2021-06-18 06:00

Tidigt en morgon tittade personal till en brukare på ett äldreboende i Heby kommun. Brukaren hade kräkts blod, frös, var vit i ansiktet och fick senare problem med andningen.

Personalen ansåg att situationen var så allvarlig att de ringde en sjuksköterska. Personalen menar att de inte fick några andra instruktioner av sjuksköterskan än att lägga en filt över vårdtagaren. I takt med att vårdtagaren blev sämre ringde de sjuksköterskan två gånger till. När sjuksköterskan kommer till boendet cirka en timme efter den första kontakten hade brukaren avlidit.

Sjuksköterskan som tog emot samtalet hävdar att hen inte uppfattade allvaret i situationen och trodde att det handlade om att vårdtagaren hade mörk avföring och mådde illa.

Heby kommun satte igång en utredning av händelsen och hittade flera brister i hanteringen av situationen Enligt utredningen är den största bristen att sjuksköterskan inte handledde eller gjorde en egen bedömning av händelsen, den slår även fast att det är osannlikt att sjuksköterskan inte förstod att läget var allvarligt. I utredningen framkommer det att omvårdnadspersonal ofta upplever att det är svårt att få handledning och stöd från sjuksköterskor och att det därför finns en risk att något liknande kan hända igen.

Förutom utredningen har kommunen också gjort en Lex Maria-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!