Missnöjet ökar bland brukare på Heby kommuns boenden

Brukarna inom Heby kommuns vård och omsorg blir allt mindre nöjda med situationen på kommunens olika boenden. Enligt kommunen själva beror mycket på den rådande coronapandemin.

De frågor brukarna har fått svara på i undersökningen är "är du nöjd med personalens bemötande?" och "har du möjlighet att påverka det stöd du får?".

De frågor brukarna har fått svara på i undersökningen är "är du nöjd med personalens bemötande?" och "har du möjlighet att påverka det stöd du får?".

Foto: Gorm Kallestad/TT

Heby kommun2021-03-26 17:30

Under hösten genomförde Heby kommun en undersökning för att ta reda på hur de som är i behov av olika typer av stöd upplever personalens bemötande och hur stor påverkan de har på det stöd de får. Andelen nöjda brukare är fortfarande hög, men i jämförelse med tidigare år ökar andelen som är missnöjda. Totalt sjönk andelen nöjda brukare från 87 procent 2019 till 77 procent 2020. Irja Gudmundsson, verksamhetschef äldre och funktionsstöd, och Karin Johansson, verksamhetschef vård- och omsorgsboende skriver i ett mejlsvar till UNT att den rådande pandemin har en stor inverkan på det dåliga resultatet. 

"2020 har varit mycket speciellt med svårigheter att kombinera ett säkert arbetssätt ur smittskyddssynpunkt med att kunna ge våra brukare en meningsfull vardag. Pandemin har försvårat och begränsat livet för våra brukare. Det har bland annat varit en begränsning i aktiviteter på grund av risk för smitta samt möjligheten till att få besök av sina nära. Möjligheten till att påverka sin situation har varit synnerligen begränsad även för den här gruppen precis som det har varit för andra i samhället." 

På kommunens LSS-gruppbostäder och serviceboenden var minskningen av nöjda brukare extra tydlig, där var en majoritet av brukarna missnöjda med sin situation. En förklaring från kommunen är att det har varit en stor andel nyinflyttade brukare. Men även här menar kommunen att coronan har försvårat personalens arbete. 

"Brukarnas liv påverkas tydligt av covid-19 då de vanliga aktiviteterna inte har kunnat genomföras. Många brukare har svårt att förstå vad som händer samt vad covid-19 är. Skyddskläder som munskydd och visir försvårar kommunikationen, i synnerhet för de personer som inte kommunicerar med tal eller redan har en nedsatt kommunikativ förmåga", skriver Johansson.  

Vad måste ni göra för att detta inte ska bli en trend? 

"Vi följer upp och ställer följdfrågor för att få reda på vad det är som brukaren inte är nöjd med. Och vi ska fortsätta arbeta med bemötande och kommunikation för att öka kunskapen om detta i våra personalgrupper." 

Karin Johansson menar vidare att verksamheterna försiktigt ökat sociala aktiviteter och återupptagit brukarråd. 

"Verksamheten kommer förhoppningsvis under 2021 att åter kunna arbeta mer aktivt framåt med kvalitetshöjande åtgärder där de boendes synpunkter lyfts." 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!