I januari påbörjar sopranen Cornelia Beskow sin internationella karriär, i huvudrollen som Elsa i Wagners "Lohengrin" på operan i Wien. Men på plats kommer hon in i en produktion som redan är igång och har därför bara någon veckas tid att repetera.
Det väckte idén om en instuderingsverkstad.
– Det här är jättestort för mig, Wien Staatsoper är ett världens största och mest prestigefulla operahus. Jag vill känna att musiken landar i min kropp och min röst. Men när man övar själv får man inte hela bilden, man behöver de andra stämmorna för att känna musiken.
Genom stöd från Anders Walls stiftelse satte hon i våras ihop ett team att studera operan tillsammans med. Sångarna Ingegerd Børch och Magnus Vigilius kompletterar Cornelia Beskow i rollerna som Ortrud och Lohengrin. I veckan som gått har de framfört "Lohengrin" på operahögskolorna i Köpenhamn och Stockholm och samtidigt haft seminarium om hur man kan förbereda sig inför stora roller.
– Med det här projektet vill jag också inspirera yngre sångstuderande att ge sig själva de bästa möjliga förutsättningarna. Det kan till exempel handla om att inte gå direkt från övningsrummet till Wien-operans scen, utan att öva först inför publik.
På lördag fortsätter och avslutas projektet inför debuten. Klockan 16 framför de en timmes lång konsert i Västerlövsta kyrka och berättar om operan.
– Det blir en finalkonsert med highlights från operan, säger Cornelia Beskow.