Farleden in till Hargshamn ska bli djupare. Under våren 2018 genomförde Sjöfartsverket geotekniska undersökningar för att utreda var det behövdes muddras eller sprängas.
– Om tidsplanen håller kommer Sjöfartsverket att gå ut med en anbudsförfrågan för sprängnings- och muddringstjänster i mars-april, säger Peeter Nömm.
Fördjupningen utanför hamnen i Hargshamn är viktig för hamnbolaget.
– Det är den enskilt viktigaste strategiska satsningen för Hargshamn. Det behövs för vidare expansion, säger PeeterNömm och fortsätter:
– Vi kommer kunna tillgodose befintliga kunder som frågat efter en fördjupning. Det ger jättemycket bättre möjligheter att attrahera nya kunder.
Projektet innebär att större båtar, upp till 30 000 ton, kommer kunna ta sig in till kajen i hamnen. Det har efterfrågats av hamnens kunder.
– Vi vill kunna använda större båtar, säger Fredrik Jönsson, produktionschef på Lantmännen lantbruk.
Hargshamn är en viktig hamn för Lantmännen för att bland annat kunna använda miljövänligare transporter. Dit kommer dessutom mycket av företagets spannmål att fraktas.
– Vi kommer att om ungefär 3,5 år avveckla vår anläggning inne i centrala Uppsala. I stället håller vi på att etablera en spannmålsmottagning i Hargshamn, säger Fredrik Jönsson.
Enligt PeeterNömm är finansieringen för fördjupningen klar. Kostnaderna kommer delfinansieras av olika parter.
– Ja, det är det. Finansieringen finns men man vet ännu inte vem som ska betala vad.