På grund av en sen anbudsförfrågan fick man endast in anbud från en entreprenör. Då parterna inte lyckats komma överens i förhandlingarna kring avtalet så togs beslut om att flytta fram muddringen. Vad exakt parterna diskuterade vill Sjöfartsverket dock inte gå in på.
– Tyvärr blev det en diskussion kring avtalet och vi lyckades inte att knyta ihop säcken. Det var lite knappt om tid och många entreprenörer hade redan hösten planerad, säger Niklas Pettersson, Sjöfartsverkets projektledare för farleden.
I stället planeras starten till hösten 2020 och då hoppas man på fler anbud. På den nordiska marknaden är det främst internationella företag från Holland och Finland som arbetar med muddring.
– Vi kommer vara ute i god tid nästa gång och då kommer vi definitivt få in fler anbud, säger Niklas Pettersson.
VD för Hargs hamn AB, Peeter Nömm, tror dock inte att verksamheten kommer påverkas allt för mycket av att muddringen flyttas fram.
– Vi förhåller oss till den bortre tidsgränsen som uppges i miljödomen, vilken är under 2022, så det borde inte påverka särskilt mycket. Klart det känns tråkigt men vi kommer i alla fall igång med fyrbyggnationerna, säger Peeter Nömm.
Arbetet med 15 stycken fyr- och kummelbyggnationer kommer alltså att starta, som planerat, i oktober. Med hjälp av den typen av utrustning blir farleden säkrare och mer tillgänglig. Tillsammans med den nya farleden kommer hamnen att kunna ta större och tyngre fartyg, samt tillåta trafik fler dagar om året.
Enligt Peeter Nömm kommer den nya farleden också innebära nya arbetstillfällen till regionen.
– Vi ligger på upp emot 50 anställda i dag och inom 5 till 7 år borde vi realistiskt kunna ligga på 70 till 80 anställda.