Många unga vill handla klimatsmart

Miljömedvetenhet är en av de högsta prioriteringarna vid matinköp för unga mellan 18-27 enligt en Sifoundersökning. Vi kollar hur det ser ut i Enköping.

Anthony Domingos Torres, 23 år, tycker att det viktigaste är smak och att få njuta av livet. 

– Jag tänker på miljön men vill kunna äta det jag vill äta, det är väl därför man skaffar sig ett jobb och pengar, säger han.

Anthony Domingos Torres, 23 år, tycker att det viktigaste är smak och att få njuta av livet. – Jag tänker på miljön men vill kunna äta det jag vill äta, det är väl därför man skaffar sig ett jobb och pengar, säger han.

Foto: Agnes Rydberg Kullen

Handel2019-02-13 14:00

Bland rader av mjölkförpackningar och creme fraiche trängs kunder för att köpa sina livsmedel.

– Det är hemskt hur klimatsituationen ser ut, lite för stort att förstå, säger Aleksandra Perlakowska 18 år.

Enligt Kantar Sifo-undersökningen anser 59 procent av de tillfrågade i åldersgruppen att parametern ”Att mina inköp ger låg miljöbelastning” är viktig när de köper mat.

– Miljön är viktig och jag tänker på vad jag köper, jag har ju inte ätit kött sedan jag var 6 år, berättar hon. Aleksandra är vegan men blev det mest för djurens skull.

På fruktavdelningen hittar vi Joakim Kåkemyhr, butikschef på Stora Coop på Torggatan, han ser en ökad efterfrågan på mat med mindre miljöpåverkan.

– Det är lättare att handla miljösmart idag, det finns så mycket mer valmöjligheter än bara för några år sedan, säger han engagerat.

Även Sara Fagerlund, 25 år, tycker det är viktigt med miljön. Hon köper gärna ekologiskt och är vegetarian för att minska sitt ekologiska fotavtryck.

– Det är lite läskigt med miljösituationen, men jag försöker vara hoppfull, konsekvenserna blir för påtagliga annars. Hon påpekar att det är svårt att handla hållbart då man är student och inte har råd.

Anthony Domingos Torres, 23 år, däremot tycker att det viktigaste är smak och att få njuta av livet.

– Jag tänker på miljön men vill kunna äta det jag vill äta, det är väl därför man skaffar sig ett jobb och pengar, säger han.

Även Emil Lönnholm, 23 år, tycker att det är viktigt med smak och bra pris på sina varor. Han handlar ekologisk frukt ibland men tänker inte så mycket mer än så på frågan.

– Vissa har klimatångest men jag känner inte det så starkt. Det är svårt att greppa hela problemet med klimatet, säger han. Däremot skulle han handla närproducerat och ekologiskt om det inte var någon prisskillnad. Även

Louise Källström, 29 år, tycker att priset spelar roll.

– Jag är lite av en ”Jojo-människa”, säger hon. När hon sett en dokumentär eller något som påminner henne om miljösituationen så försöker hon handla så miljömedvetet hon kan men sedan faller engagemanget bort för att återupptas vid nästa påminnelse.

– Miljöfrågan är viktig men ofta blir matköpen i slutändan en fråga om pris, säger hon.

Dock är prisets betydelse lägre rankat av de svarande än miljöbelastningen i Kantar Sifoundersökningen. Den enda parametern som var högre rankad inom åldersgruppen var att varorna ska hålla hög kvalitet.

Om undersökningen:

1000 personer mellan 18 till 27 år har svarat och 59 procent av dessa tycker klimatet är viktigt när de handlar mat. Andra parametrar som mätts är:"Att varorna håller hög kvalitet" vilket 69 procent angav, "Att det finns ett bra sortiment" vilket 51 procent angav och "Att varorna har lågt pris" vilket 45 procent angav. Källa: Kantar Sifo

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!