– Jag är inte emot vindkraft, men jag tycker man kan bygga på någon plats där det redan är exploaterat. Här är det en väldigt unik naturmiljö – vi ser till exempel havsörn dagligen. Det kommer ornitologer för att titta på fåglarna och turister och skolklasser besöker området, säger Yvette Heimbrand.
Hon är den femte generationen som lever och brukar marken i Ängskär. Hon har själv vuxit upp på gården som ligger i ett välbevarat kulturlandskap med ängs- och våtmarker. Höet slås sent för att växter ska kunna blomma färdigt och bidra till den biologiska mångfalden. Kvigor strövar fritt i en enorm hage. Yvette Heimbrand oroar sig för fågellivet och naturvärdena för människor om ett vindkraftverk sätts upp intill den gamla kulturmiljön.
– Jag är rädd att om det byggs vindkraftverk här så kommer området att räknas som exploaterat, och då öppnar det upp för ännu mer vindkraftsetablering, säger hon. Den kommer att vara enormt stor. Mellan rotorbladen är det lika långt som Uppsala domkyrka är hög. Det är klart att den kommer att synas.
Hon pekar ut platsen där vindkraftverket skulle vara om det byggdes. Det kommer att vara 184 meter högt. Tre naturreservat ligger angränsande: Ängskär, Bondskäret och Strönningsvik.
Det har varit många turer i ärendet. Efter det senaste nej:et i kommunfullmäktige överklagade bolaget Vindströmmen AB beslutet till Länsstyrelsen. Länsstyrelsen sade ja till bygglovsansökan, men beslutet meddelades först när det redan var taget – utan att berörda informerades. Detta, i grunden formella, fel gjorde att beslutet upphävdes av Mark-och miljödomstolen. Domstolen tar inte ställning i ärendet, men Länsstyrelsen måste göra om och göra rätt – det vill säga, meddela berörda parter innan något beslut fattas.
Nu har allmänheten fram till den första augusti på sig att komma med synpunkter. Yvette Heimbrand har lämnat in sina svar, där hon bland annat tar upp oron för att områdets status som skyddsvärt ska försvinna med en vindkraftsetablering.
Yvette påpekar att de smala vägarna som leder till Ängskär, där två personbilar knappt kan mötas, kan behöva breddas för transporter och mark tvångsförvärvas för att kraftledningar ska kunna dras.
– Många har fastigheter intill vägen. Vad händer med dem om det ska byggas ett vindkraftverk? Undrar hon.