I januari drogs den så kallade kompletteringstrafiken in i kommunen, alltså subventionerade taxiresor för glesbygdsbor. För 40 kronor kunde den som hade behov resa till närmaste busshållplats med taxi.
Men i vintras slutade bilarna rulla eftersom kommunen inte längre ville bekosta resorna, något som fick Carin Lignér och många andra att reagera. Totalt 400 namn fick hon ihop på protestlistor som hon personligen överlämnade till kommunalrådet under våren. Men sedan dess har hon inte hört ett ljud.
–Inte ett jäkla dugg. Jag kommer att lägga ut nya listor och samla fler namn för det här. Jag känner mig strandsatt, säger hon.
Från hennes röda hus i byn Hållen, är det sex kilometer till närmaste busshållplats. Tidigare har hon tagit taxi dit flera gånger i veckan, för att därifrån åka vidare till Skärplinge och Tierp och uträtta ärenden. Men sedan den drogs in, får hon lita på att välvilliga vänner och bekanta ställer upp.
Nedläggningen av glesbygdstaxin har diskuterats på flera håll och nu vill även PRO väcka liv i debatten.
– Vi har tagit upp det här i alla föreningar i kommunen och i höst har vi planer på att bjuda in politiker för att få en diskussion om bland annat det här. Vi vill uppmana kommunen att fortsätta köra, säger Anna-Kajsa Sannegård, ordförande i PRO Hållnäs.
Men det verkar inte kommunen själva särskilt intresserade av. Kommunalråd Bengt-Olov Eriksson (S), menar att det inte längre ligger på kommunens bord, sedan landstinget tagit över ansvaret för kollektivtrafiken 2012.
– Vi körde ett år efter det, men det var på grund av att vi satt fast i ett avtal. Det är tveksamt om vi kommer ta upp den här frågan igen, det är landstingets ansvar nu, säger han.
Landstinget däremot tycker att glesbygdstaxi inte faller inom ramen för kollektivtrafik.
– Vi tolkar det inte så och det har vi varit tydliga med. Det här är inget som går på tabell och det är upp till kommunerna om de vill erbjuda det. Det finns ju ett antal kommuner som har det fortfarande, som Östhammar, så det får man själv bestämma, säger Johan Örjes (C), ordförande i landstingets kollektivtrafiknämnd.
Nya krav på glesbygdstaxi
Carin Lignér är billös och har sex kilometer att närmaste busshållplats. Hon väcker nytt liv i protesterna mot att Tierps kommun drog in glesbygdstaxin vid årsskiftet.
Carin Lignér
Foto: Karin Eurenius
Glesbygdstaxi
Tierps kommun hade erbjudit glesbygdstaxi, eller kompletteringstrafik i 30 år innan de slutade vid årsskiftet. Det innebär att de som bor långt ifrån busshållplatser har kunnat få subventionerade taxiresor till närmaste hållplats.
Vid årsskiftet 2012 tog landstinget över ansvaret för kollektivtrafiken men ville inte fortsätta driva glesbygdstaxin, som kostat omkring 400 000 kronor per år, utan hänvisade i stället till kommunen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!