Tidigare fanns planer på en tät "mur" av höghus längs Stockholmsvägen, fram till Bålsta station. Efter det har planerna reviderats något. Men hur ser kommunens partier i dag på hur centrala Bålsta ska förtätas? I svaren på en enkät som UNT skickat ut anger alla partier utom M, C och L hur många våningar de tycker att de nya husen ska få ha.
Så här svarade Håbos partier på frågan: ”Hur många bostäder vill ni att det byggs kring Stockholmsvägen/Bålsta centrum och hur höga får husen bli?”.
Anna Söder Rytterholm (MP): "Vi vill att Bålsta tätort ska präglas av småskalighet med en god närmiljö. Det finns dock ett stort behov av bostäder för våra unga och äldre. Därför tycker vi att byggnation längs med Stockholmsvägen är positiv. Fyra våningar närmast järnvägen och 2–3 längst fram mot Stockholmsvägen är rimligt. Vi ser hellre att man bygger inom redan exploaterade områden än att man exploaterar nya. Grönområden kring byggnaderna är självklart, liksom laddplatser."
Fred Rydberg (KD): "Vår utgångspunkt är att det behövs bostäder och att det kan vara högre exploateringstal i centrala lägen. Vi har landat i att det kan variera mellan 5–7 våningar i det mest centrala läget. Då får vi mest tillbaka när marken är bebyggd. Vi vill inte gå med förlust i vårt mest centrala läge."
Owe Fröjd, (BåP): "Vi anser att det inte bör byggas högre än tre våningar, eventuellt kan tre och en halv våning godtas beroende på utformning. Dessa nya hus bör byggas med sadeltak för att bibehålla Bålstas karaktär av stationssamhälle. När det gäller antalet bostäder ska det inte vara fler än att det finns tillräckligt med grönytor och parkeringsplatser."
Michael Rubbestad (SD): "Antalet nya bostäder ska styras av behov och efterfrågan, men innan vi bygger nytt måste vi säkerställa att infrastruktur och kommunal service finns på plats. I dag kan vi inte ens garantera rent vatten till de redan boende i kommunen. Upp till tre våningar är lagom. Aldrig högre än fem våningar."
Agneta Hägglund (S): "Utmed Stockholmsvägen kan vi tänka oss 3–5 våningar och mot järnvägen 5–7. Vi vill gå ut med en markanvisningstävling och få in förslag på olika byggande, olika strukturer och så vidare. Dessa förslag vill vi sedan ha en medborgardialog om innan spaden sätts i backen. Vi måste se till att det blir så bra det bara kan och att hela projektet går med plus. Detta är Håbo kommuns absolut mest värdefulla mark, och vi måste kunna erbjuda våra unga och äldre boende i centrumkärnan."
Charlotta Bjälkebring Carlsson (V): "Vi är med på att förtäta, men det måste vara luft och grönytor med möjlighet till lek och rekreation nära husen. Husen ska inte bli för höga, 4–5 våningar räcker, och de bör följa geografin höjdmässigt mot åsen."
Håbodemokraterna: ”Bygg på bredden, inte på höjden är vår paroll. Vi är i hänseende till form och funktion tydliga. Vi vill som mest se hus med 3–5 våningar i den mer tätbebyggda delen av kommunen. Framför allt vill vi inte ha några fyrkantiga lådor, utan vi vill se harmoniskt och humant utformade fastigheter med sadeltak så att husen upplevs lägre.", svarar Håbodemokraterna.
M, C och L är mer svävande i sina svar om hur höga de anser att husen får bli.
Så här svarar Björn Green (M): ”Centrumområdet i Bålsta är Håbos ansikte utåt. Vi kommer att verka för att det blir en vacker och väl fungerande bebyggelse. Vi kommer också arbeta för att det inte ska bli en grogrund för sociala problem eller kriminalitet. Vi har inga fasta tal avseende mängd eller höjd utan ser att vi behöver ta hänsyn till estetik, infrastruktur etcetera. Vi har dock ett principbeslut att inte verka för att bygga högt i området.”
Helene Zeland Bodin (C): "Vi vill att de nya bostäderna ska byggas i varierande utformningar, bland annat med olika fasader, färger och olika höjder som följer nuvarande förslag. Det är viktigt att vi får en bra boendemiljö och trevliga områden både för boende och övriga medborgare på en av kommunens mest attraktiva platser."
Somir Sinharay (L): "Ett eventuellt tak på antalet bostäder sätts av infrastrukturen, bland annat VA-kapacitet som räcker till utbyggnad. Antalet våningar begränsas till att passa kringliggande områden, men även med hänsyn till ekonomin. Fler våningar kan tillåtas närmare järnvägen, medan lägre huskroppar placeras längs med Stockholmsvägen."