Kanske är det en effekt från tv-programmet Draknästet där företagsprofiler satsar pengar i nystartade företag, eller så är det Fridegårdsgymnasiets tidigare framgångar inom Ung Företagsamhet (UF) som i år lockade fram mer kapital än tidigare.
– Ja, det var rekord! Vi har aldrig fått in så mycket tidigare. Eleverna gjorde fantastiskt fina pitchar och vi hade för första gången en elev som konferencier, säger läraren Johnny Hellgren.
De som satsade var både företagare, före detta elever och andra privatpersoner. Maxgränsen för vad ett UF-företag får ta emot är 15 000 kronor, något som begränsar ungdomarnas affärsidéer. Men de flesta verkar ändå ha gott hopp om att lyckas under det år som de får prova på att driva ett företag.
I år är det 17 UF-företag som har startats av elever från ekonomi- och samhällsprogrammen. Det är ungefär lika många som de senaste åren.
– Nästa år blir det även möjligt att välja UF på natur-, teknik- samt barn och fritidsprogrammen. Det här är viktigt att få lära sig, vilket program eleverna än går på, tycker Johnny Hellgren.
De flesta av årets UF-företag har snart sin produkt klar. Om några veckor väntas försäljningen starta. Eleverna från företaget ProFit UF har exempelvis skapat en prototyp på ett förvaringsband för vattenflaskor.
– Eftersom vi sällan har fickor på våra träningskläder så är det praktiskt med ett förvaringsband med plats för nycklar, airpods och telefon, säger Sara Storckenfeldt, en av företagets fyra grundare.
De har fått kontakt med ett riktigt företag som kan hjälpa dem att producera förvaringsbanden i ett våtdräktsliknande material som inte glider på flaskan.
Alla fyra tror att de kommer att ha nytta av sin UF-tid när de ska ut i arbetslivet.
– Ja, det är väldigt utvecklande att jobba så här. Vi lär oss exempelvis att prata inför människor, hur man bygger upp ett företag, att sälja och att marknadsföra, säger Emma Eivhammar.
Fridegårdsgymnasiet är den ledande skolan i Uppsala län när det gäller entreprenörskap i skolan. Flera år i rad har många UF-företag från Håbo skickats vidare från mässan i Uppsala till riksfinalen. Men något SM-guld har det inte blivit – än.
– SM-truppen från Uppsala län brukar till 50 procent bestå av elever från oss, så vi hoppas på att gå vidare till SM även i år. Men man vet ju aldrig i förväg hur det kommer att gå, det är så svårt att gissa vilka företag som blir framgångsrika, säger Johnny Hellgren.
En trend i år är att många produkter görs av återvunnet material.
Några som hoppas mycket på sin vara är eleverna i företaget Vivid UF som ska sälja tröjor med egen design inspirerad av HBTQ-rörelsens färger. De skapar ihop med sin designer, en elev i årskurs 2, olika motiv till kläder.
– Syftet är att på ett modigt sätt kunna visa sin tillhörighet, men också att andra personer ska kunna visa sitt stöd till HBTQ-personer, eftersom det finns en del utanförskap fortfarande även i Sverige. Vi lär oss hur det är att ha ett riktigt jobb och lösa problem själva. Det är kul eftersom vi jobbar för något vi själva skapat och vill, säger Tiffany Eriksson från Vivid.
Idén fick de bland annat efter att de såg Jonas Gardells dramaserie ”Torka aldrig tårar utan handskar”.
– Vi vill att folk ska kunna visa sitt stöd hela året, inte bara under en vecka. Vi kommer att sälja tröjorna på nätet, vid centrumanläggningar, på julmarknader och liknande, berättar Alexander Nyberg.