Bolaget har informerat bygg- och miljönämnden om sina planer att inrätta en deponi för schaktmassor, exempelvis sådana massor som uppstår i samband med byggnation. Bygget av Bålsta Logistik och utbyggnad i Krägga nämns som exempel på närliggande exploateringsområden där det kommer att uppstå behov av att transportera bort massor.
Deponering handlar mest om leriga massor som inte kan återanvändas. Morän, grus, asfalt och rivningsmassor som betong och tegel sorteras i fraktioner och lagras på platsen för att edan säljas vidare.
De massor som deponeras innefattar endast så kallat inert avfall, det vill säga material där föroreningsnivåerna inte överstiger gällande gränsvärden.
Verksamheten beräknas omfatta l 000 000 ton massor under 12 år. Den tilltänkta platsen är på 8,5 hektar och ligger mellan järnväg och motorväg i Nyckelby. I dag växer där energiskog. Närmaste bostäderna finns på 100 meters avstånd.
Deponin medför lastbilstransporter, cirka 26 stycken per dag, vilket kan bli det dubbla vid vissa tillfällen, allt beroende på behovet. Transporterna ska gå på väg 542 från E18.
Vägens kapacitet och lämplighet är ännu inte undersökt. Det, och en mängd andra utredningar återstår innan ansökan är klar att skickas till länsstyrelsen som beslutar om tillståndet, med kommunen som remissinstans.
Miljökonsekvensbeskrivning, eventuell arkeologisk utredning, hydrogeologisk utredning, bullerutredning och dagvattenberäkning tillhör de specifika utredningar som kan komma att krävas.