Liksom vid E4:ans Knivstaavfart blir det kö på E18-avfarten vid trafikplats Draget i Bålsta på eftermiddagarna. Ibland sträcker sig kön ut på motorvägen, så att de som ska in mot Bålsta riskerar att bli påkörda av trafiken på E18.
Dessutom sker omkörningar på den enfiliga motorvägsavfarten. Vissa bilister kör om, kör ut till höger på Håbo häradsväg och gör sedan en ”u-sväng” över vägen för att snabbare komma in mot Bålsta.
– När vissa åker om till höger om kön för att de har dålig framförhållning och inte planerat sin tid, så väljer de också att utsätta sina medtrafikanter för livsfara, eftersom de som står sist i kön måste stanna på motorvägen, säger Tommy Zachariassen.
Han befarar att en svår olycka snart kommer att ske.
– Det är bara är en tidsfråga innan vi får en hemsk olycka på E18 på grund av det här. Jag har frågat Trafikverket vad de ska göra åt den allvarliga trafiksituationen, men har inte fått några svar.
När UNT kontaktar Trafikverket uppger man att området kring trafikplatsen är svår terräng att bygga i.
– Dragets trafikplats är i dag en ”halv trafikplats”. Att bygga ut den blir en kostsam historia på grund av stora höjdskillnader i form av berg och ett grustag. Det är även ett vattenskyddsområde på platsen, svarar Isa Brisby, åtgärdsplanerare på Trafikverket.
Vad händer nu?
– Vi har tagit fram en utredning med förslag på vad som behöver göras. Nu tillsätts en projektorganisation som kommer att genomföra trimningsåtgärder vid trafikplatsen så fort vi har handlat upp en entreprenör.
Här finns planer på en förlängning av avfartssträckan, och på längre sikt cirkulationsplatser.
– Enligt utredningen är en förlängning av avfarten första steget. Det ingår i projektet att utreda om en förlängning kan genomföras utan att ta fram en vägplan.
Tommy Zachariassen är inte helt nöjd med svaret.
– Även om de förlänger avfarten så behövs en cirkulationsplats. Annars kommer problemet med omkörningarna på avfarten att fortsätta. En förlängning är ingen långsiktig lösning, speciellt inte om trafiken ökar framöver.
Isa Brisby håller med.
– Orsaken till kapacitetsbristen är i första hand korsningen med Håbo häradsväg och inte avfartens längd. På sikt behöver korsningen byggas om, en åtgärd som måste prioriteras av Region Uppsala innan Trafikverket kan påbörja ett sådant projekt.