Oro för kaos: "Det finns ingen plan för trafiken"

Cirka 7 500 fordon kommer att passera rondellen utanför brandstationen per dygn. Många Bålstabor befarar trafikkaos då den stora logistikparken öppnar.

"Alla svarta hål är stora portar för lastbilar", säger Ulf Sallfeldt, och pekar mot Dagabs gigantiska logistikanläggning som syns bakom järnvägen och Berghällsvägens hästhagar. Han är orolig för hur mycket trafik det kommer bli i slutet av nästa år.

"Alla svarta hål är stora portar för lastbilar", säger Ulf Sallfeldt, och pekar mot Dagabs gigantiska logistikanläggning som syns bakom järnvägen och Berghällsvägens hästhagar. Han är orolig för hur mycket trafik det kommer bli i slutet av nästa år.

Foto: Maria Lindblom

Håbo2021-09-24 09:00

UNT har tidigare rapporterat att Dagab och VVS-företaget Dahl kommer att öppna var sin jätteanläggning i området ovanför Bålsta brandstation.

Kommer Dagab att anpassa sin trafik till vissa tider? Hur ska det gå om vägen ner mot E18 korkas igen? Det är några av frågorna som oroliga Bålstabor ställer sig.

Dagab svarar att de kommer fördela sin trafik över hela dagarna från tidig morgon till kväll, men inte nattetid. Även under helgerna kommer det att gå långtradare och annan trafik till och från logistikparken.

Flera närboende ställer sig frågande till hur kommunen och företagen tänkt hantera trafikökningen.

– Vi är kritiska till att det inte finns någon plan. Det verkar som om de väntar tills problemen uppstår och sedan tänker lösa frågan akut, säger bland andra Ulf Sallfeldt, ordförande för Apalle Källtorps vägförening.

Paret Sallfeldt har Dagabs stora, vita logistikcenter som utsikt bakom sina hästhagar och järnvägen.

– När vi flyttade hit visste vi att det bullrar från järnvägen, men att det skulle bli karavaner av långtradare i Bålsta var inget vi hade räknat med, säger Ulf Sallfeldt.

Det finns oro för att anställda i arbetsområdet och mindre lastbilar ska använda samfällighetens väg för att komma ut snabbare på E18.

– Om det dessutom blir trafikstockningar vid motorvägen så kommer det bli mycket mer trafik här.

undefined
Vy från Berghällsvägen. I bakgrunden Dagabs gigantiska logistikanläggning. Det finns ingen färdig plan för hur trafiken i området ska fungera och på järnvägen är det svårt att få plats med fler godstransporter, enligt Sven-Eric Svensson (C), ordförande i bygg- och miljönämnden som inte var med och fattade beslutet om logistikparken.

I den miljökonsekvensbeskrivning som låg till grund för Håbo kommuns beslut att säga ja till Dagabs etablering så uppges att trafikmängden vid rondellen mellan Björnängsvägen och Kraftleden kommer att öka kraftigt. Dagens maximalt 300 fordon per timme beräknas öka till max 1 400 fordon per timme i högtrafik. På ett dygn kommer cirka 7 500 fordon att passera här.

Trafikökningen kommer att bestå av personalens egna bilar, UL-bussar, långtradare, lätta lastbilar och företagets personbilar. 

Tidigare har stickspåret från Mälarbanan framhållits som en fördel för de logistikcenter som etablerar sig här. Men i dagsläget har Dagab inga planer på att använda stickspåret som ägs av Benders takpannefabrik.

– Godstransporter på elektrifierad järnväg är ju de i särklass mest energisnåla och klimatvänliga transportsätt vi har, säger en läsare som undrar varför Dagab valt att inte använda järnvägen i stället.

Dagab svarar att de utreder olika transportlösningar, bland annat om stickspåret går att använda. Men till en början kommer de att köra lastbilar och bilar från lagret i Bålsta.

­– För att minska våra transporters klimatpåverkan tror vi på en lastbilsbilsflotta som kan köras på olika hållbara fossilfria drivmedel såsom raps, el, gas och etanol. Vi förbereder logistikcentret för hanteringen av både eldrivna lastbilar och andra fordon, svarar platschef Mattias Åhlin och transportchef Helena Blom på Dagab.

Snart kommer två tredjedelar av deras lastbilar att gå på fossilfria drivmedel.

undefined
Mattias Åhlin platschef på Dagabs logistikcenter anser liksom de närboende att det behövs en trafikplan. En cirkulationsplats vid E18:s infart, en breddad väg ner mot Shell och en ny busslinje är exempel på frågor som Håbo kommun nu ska utreda i samarbete med företagen, Trafikverket med flera.

– När det gäller elektrifiering har vi ett samarbete med Scania för att hitta optimala lösningar för våra el- och hybridlastbilar. Trafiksituationen till och från hela logistikparken är en väldigt viktig fråga för oss, vi har kontinuerligt samtal med kommunen och andra aktörer, säger Mattias Åhlin, som också önskar att UL skapar en busslinje mellan pendeltåget och logistikparken.

Håbo kommun uppger att det inte finns någon plan för hur trafiksituationen ska lösas, men att kommunen just nu utreder frågan tillsammans med Trafikverket och företagen i området. Utredningen handlar bland annat om behovet av en ny cirkulationsplats vid E18:s infart och att vägen från Shell mot logistik Bålsta behöver breddas.

– Redan i dag är det ibland kö ut på motorvägen vid den första avfarten mot Bålsta. Det vet Trafikverket om, men de har inte prioriterat frågan om våra motorvägsavfarter, säger Sven-Eric Svensson (C), ordförande i Håbo kommuns bygg- och miljönämnd som inte var med och fattade beslutet om logistikparken.

Beslutet för områdets plan togs av fullmäktige redan 2013.

undefined
Här pågår sprängningsarbetet just nu som hörs på långt håll i Bålsta. 2023 kommer Dahls nya storlager stå klart på platsen.

Varför fanns inga förslag på breddning av vägen mot Shell och en ombyggd motorvägsavfart vid Kräggakorset med i den första planen?

– Problemet är att de olika enheterna och förvaltningarna har kört egna race och inte samarbetet över gränserna. Det är just det som vi har jobbat så hårt med de senaste åren för att komma tillrätta med, svarar kommunstyrelsens ordförande Liselotte Grahn Elg (M) som sitter kvar på sina politiska uppdrag fram till 27 september.

Fler samleveranser

Dagabs och Axfoods jättesatsning i Bålsta innebär 700–1 000 nya jobb.

Men blir det verkligen kortare transportsträckor om sex lager slås ihop till en plats? Ja, svarar Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij. "De lager vi har i dag kör inte till alla typer av butiker. Vissa kör bara till bensinmackar och småbutiker i hela området. Från Bålsta kan bilarna kan ta med sig varor från hela sortimentet. Därför blir det mest hållbart att ha ett stort lager varifrån vi kan samköra fler transporter."

Karta: Kräggakorset- E18 trafikplats Åsen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!