UNT har rapporterat att bland andra lokalpolitiker i Håbo och Upplands-Bro vill att pendeltågens turtäthet till Stockholm ska utökas från två till fyra avgångar i timmen.
Under våren ska Trafikverket med flera göra en ny utredning, något som de två regionernas företrädare nu väntar på.
– Utredningen ska ta reda på om det är tekniskt möjligt att utöka turtätheten. Om det går får vi sedan ta ställning till om regionen ska bekosta mer trafik. I dagsläget betalar vi i Region Uppsala 2–3 miljoner kronor per månad till SL för halvtimmestrafik mellan Bålsta och Bro, säger Cecilia Linder (M), nytt regiontrafikråd.
En utmaning är att antalet resenärer inte ökat i år, enligt Elin Lindström, kommunikatör på SL och trafikförvaltningen i Region Stockholm. Efter pandemin har resandet inte kommit upp på samma nivå som 2019 då sammanlagt 5 000 personer per dag klev på vid stationerna i Bålsta och Bro.
– Resenärsunderlaget är så pass lågt i nuläget att det inom den närmsta tiden inte ser ut att bli kvartstrafik – däremot blir det med största sannolikhet aktuellt på sikt, säger Elin Lindström.
Att det bara finns ett spår att vända tågen på i Bålsta ställer också till problem, enligt henne.
– Det är svårt att få till tätare trafik i och med att det bara finns ett vändspår i Bålsta. Det kan potentiellt vara görbart att vända 15-minuterstrafik på ett vändspår, men det behöver i så fall utredas närmare.
På grund av detta kan även förändringar i arbetssättet hos Trafikverket och pendeltågsoperatören MTR krävas eftersom marginalerna blir mindre om man vänder 15-minuterstrafik på ett vändspår i stället för på flera spår.
Bland andra Owe Fröjd (Bålstapartiet) har föreslagit att nya vändspår och en perrong ska byggas vid det nya logistikområdet i Bålsta. Elin Lindström svarar att de också har funderat på ett nytt vändspår någonstans i Bålsta.
– Men det ligger i så fall en bit in i framtiden och är ett projekt som ligger hos flera aktörer.
På sikt ser SL och Region Stockholm ändå 15-minuterstrafik från Bålsta som intressant.
– Eftersom det finns en del stadsutvecklingsplaner i Bro och Bålsta så kan det finnas möjlighet att resandet kommer att öka framgent. En fördel med utökad trafik är att det även gynnar stationer längre in på Mälarbanan och inte bara Håbo och Upplands-Bro kommuner, säger Elin Lindström.