De föreslÄr ny tÄgstation och nÀrvÄrdsakut

En till pendeltÄgsstation i BÄlsta och en regiondriven vÄrdcentral med nÀrakut samt barn- och ungdomspsykiatri. Det Àr tvÄ frÄgor som lokala partier i Uppsala lÀn vill jobba för.

BÄlstaborna Susanna Kraftelid och Owe Fröjd har gÄtt med i det nya regionpartiet för att tillsammans med andra lokala partier jobba för de mindre kommunernas behov. "Jag brukar sÀga att regionpolitikerna ser HÄbo som blindtarmen i lÀnet: Det ligger dÀr, men man vet inte vad man ska ha det till", sÀger Owe Fröjd, halvt pÄ skoj, halvt pÄ allvar.

BÄlstaborna Susanna Kraftelid och Owe Fröjd har gÄtt med i det nya regionpartiet för att tillsammans med andra lokala partier jobba för de mindre kommunernas behov. "Jag brukar sÀga att regionpolitikerna ser HÄbo som blindtarmen i lÀnet: Det ligger dÀr, men man vet inte vad man ska ha det till", sÀger Owe Fröjd, halvt pÄ skoj, halvt pÄ allvar.

Foto: Maria Lindblom

HÄbo2022-05-15 06:56

I HĂ„bo kommun har nu bĂ„de BĂ„lstapartiet och HĂ„bodemokraterna anslutit sig till det nya regionpartiet ”Lokala partier i Uppsala lĂ€n”.

– Som lokalparti Ă€r det svĂ„rt att driva regionfrĂ„gor. Nu kan vi gemensamt föra fram frĂ„gor som Ă€r viktiga för vĂ„ra enskilda kommuner. Eftersom Uppsala kommun Ă€r sĂ„ stor, sĂ„ fĂ„r Uppsala alltid flest platser i regionfullmĂ€ktige. Kommuner som HĂ„bo har tidigare i princip inte fĂ„tt nĂ„got gehör alls för behoven i den hĂ€r delen av lĂ€net, sĂ€ger Owe Fröjd frĂ„n BĂ„lstapartiet.

undefined
BÄlstaborna Susanna Kraftelid och Owe Fröjd frÄn Lokala partier i Uppsala lÀn. "HÄbo har ingen tÄgförbindelse till Uppsala, ingen bra vÀgförbindelse samt ont om vÄrd och kollektivtrafik. Ingen lyssnar pÄ HÄbos behov i regionen i dag", anser de.

Tillsammans med bland andra Susanna Kraftelid frÄn HÄbodemokraterna sitter han i styrelsen för det gemensamma regionpartiet.

En frÄga de vill driva i regionfullmÀktige Àr att bygga en pendeltÄgsstation med pendlarparkering. Stationen vill de placera vid ett befintligt stickspÄr intill det nya logistikomrÄdet i vÀstra BÄlsta.

– Det Ă€r ungefĂ€r samma upplĂ€gg som i SödertĂ€lje. NĂ€r Scania byggde dĂ€r fick de SödertĂ€lje syd utöver sin vanliga station. I Logistik BĂ„lsta blir det snart 2 000 nya arbetstillfĂ€llen och man rĂ€knar med 3 200 personbilsrörelser hit per dygn, utöver all ny lastbilstrafik.

RĂ€cker inte bussarna?

– Nej, det blir vĂ€ldigt mĂ„nga UL-bussar frĂ„n BĂ„lsta station. Bussarna kommer antingen behöva gĂ„ genom centrala BĂ„lsta och sedan fastna i lastbilstrafiken i Shell-backen, eller sĂ„ mĂ„ste de Ă„ka i Centrumbacken och förbi alla skolvĂ€gar och förskolor pĂ„ vĂ€gen hit, vilket inte Ă€r bra, sĂ€ger Owe Fröjd.

undefined
Parkeringarna utanför Dagab i BÄlsta kommer att bli fulla i januari dÄ det stora livsmedelslagret tas i full drift. Tillsammans med Dahl, Bender och andra företag kommer cirka 2000 personer att arbeta i omrÄdet.

BÄde han och Susanna Kraftelid anser ocksÄ att parkeringsproblemen kring stationen skulle kunna lösas med en stor pendlarparkering vid den nya pendeltÄgsstationen. Redan i dag Àr det kö pÄ eftermiddagarna frÄn parkeringen bakom BÄlsta station ut mot rondellen.

– Vi ser en station till med pendlarparkering som en förberedelse för framtiden – som en förutsĂ€ttning för att BĂ„lsta tĂ€tort ska kunna vĂ€xa. MĂ„nga tĂ„gpendlare frĂ„n andra kommuner och frĂ„n vĂ€stra sidan av HĂ„bo kommun skulle slippa Ă„ka in i centrala BĂ„lsta för att parkera, sĂ€ger Susanna Kraftelid.

undefined
Mellan jÀrnvÀgsspÄret och Dagabs nya lager vill Lokala partier i Uppsala lÀn göra en pendlarparkering bredvid en ny tÄgperrong för pendeltÄget.

Men den regionfrÄga hennes parti brinner allra mest för Àr att försöka skapa en regiondriven vÄrdcentral i BÄlsta med nÀrakut och tillgÄng till barn- och ungdomspsykiatri (BUP).

– Kommunen vĂ€xer. DĂ€rför behövs det fler vĂ„rdcentraler i BĂ„lsta Ă€n de tvĂ„ privatdrivna som vi har i dag. HĂ„bo har ocksĂ„ den klart högsta siffran i Uppsala lĂ€n nĂ€r det gĂ€ller uttag av ADHD-mediciner för barn mellan 10 och 17 Ă„r. Varför finns dĂ„ inte hjĂ€lpen pĂ„ rĂ€tt plats? sĂ€ger Susanna Kraftelid.

I dag tvingas barn med behov av diagnostisering eller vĂ„rd att Ă„ka till Enköping och Uppsala. 

– Vi vill att den nya nĂ€rakuten/vĂ„rdcentralen med BUP ska drivas av regionen sĂ„ att vi fĂ„r valfrihet mellan olika driftsformer. Region Uppsala föreslĂ„r nĂ€rvĂ„rdscentrum i andra kommuner, men det finns inget förslag för HĂ„bo kommun, sĂ€ger Owe Fröjd, som tĂ€nker att ett vĂ„rdcentral/nĂ€rakut med BUP i BĂ„lsta skulle kunna inrymmas i Ă€ldreboendet Pomonas tidigare lokaler, mitt i centrum.

undefined
"FÄr vi en tÄgsstation hÀr och en stor p-plats sÄ har vi löst trafikproblemen i centrala BÄlsta. Det rÀcker inte att bygga ett p-hus vid BÄlsta station eftersom det redan Àr svÄrt för trafiken att köra ut i rondellen i dag, sÀger Susanna Kraftelid och Owe Fröjd frÄn Lokala partier i Uppsala lÀn.

Övriga tvĂ„ HĂ„bofrĂ„gor som det nya regionpartiet kommer driva Ă€r utvecklad kollektivtrafik till KrĂ€gga och Skokloster samt en utbyggnad av vĂ€g 263 till Arlanda.

Hur ska ni fÄ igenom era frÄgor?

– Nu höjer de antalet ledamöter i regionfullmĂ€ktige sĂ„ dĂ„ har vi Ă€nnu större chans att komma in. Och det kan rĂ€cka med att vi blir vĂ„gmĂ€stare för att vi ska kunna förhandla fram vĂ„ra frĂ„gor i regionen.

Karta: Föreslagen plats för ny tÄgstation
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!