Bakgrunden till kaoset är att när företaget Buurtzorg sa upp avtalet med Håbo kommun fick Håbo kommuns hemtjänst Kärnhuset i maj ta över 133 nya hemtjänsttagare.
Under den här tiden har minst 18 orosanmälningar och Ivo-anmälningar lämnats in mot kommunen angående allvarliga brister.
– Kommunens ansvariga säger att de inte tycker att det är så mycket eftersom det finns "över 300 hemtjänsttagare". Men de tänker inte på att väldigt få av de gamla kan föra sin egen talan, så det är många fler personer än de som anmäler som drabbas, säger Nadja Eklöw.
Hon och hennes syster Nina Eklöw är två av dem som gjort en anmälan till Ivo (Inspektionen för vård och omsorg). Bland annat upptäckte de, efter att deras pappa gått ner synligt i vikt, att han inte har fått mat mellan 26 april och mitten av juni. Det enda han har ätit är lunch vissa dagar i veckan på dagverksamheten.
Enligt systrarna trodde kommunens anställda att Göran Eklöw fått måltidslådor från ett närliggande kök.
– Detta trots att det står i hans beslut att han ska ha mat och måltidshjälp. Han har inte heller fått hjälp med mediciner och stödstrumpor. Missade mediciner ligger kvar, inlåsta i hans medicinskåp. Vid vissa tillfällen har det legat tabletter utströdda överallt i lägenheten, uppger systrarna.
De berättar att personalen säger att de inte känt till att han behöver blöjor. Fadern har därför vid flera tillfällen hittats sittande i sin avföring.
Även Eva-Lena Andersson är starkt kritisk till hur hemtjänsten har fungerat efter övertagandet från Buurtzorg. Hennes mamma Britt ringer varje dag. När modern inte får sina mediciner kan de anhöriga inte hjälpa till, eftersom bara personalen har nycklar till medicinskåpen.
Under torsdagen höll kommunen ett andra möte med brukare och anhöriga om krisen. Vid mötet fanns inte möjlighet att ställa frågor och få svar inför övriga åhörare, något som flera av mötesdeltagarna hade önskat. Istället delades alla in i mindre grupper där de kunde framföra kritik och frågor till varsin tjänsteman.
– Jag blir så upprörd när jag får höra att vi inte ska få svar om vad de gjort sedan vi larmade. Mat och medicin är ju livsviktiga åtgärder som måste fungera på en gång, säger Eva-Lena Andersson.
Hon lagar maten åt sin mamma och har möjlighet att åka hit varje dag. Därför ser hon också hur många andra har det i hyreshusen på Plommonvägen 8–10.
– Det har varit problem med Håbo kommuns hemtjänst i många år, men så illa som det är nu har det inte varit förr. Det är katastrof! När mamma hade Buurtzorg var det aldrig några problem.
Både hon och systrarna Eklöw anser att de gamla borde få sina avgifter tillbaka för vård som inte utförts under maj och juni.
Kommunens ansvariga svarade på mötet att de förstår att känslorna är upprörda då vissa saker har fungerat, medan andra inte fungerat. Det största problemet har varit att få tag i personal.
– Vår rekrytering fortsätter hela tiden. Det är jättetråkigt om vi missar något, vi försöker åtgärda så fort ni ringer och larmar, säger avdelningschef Sofia Claesson, som uppmanade alla att trycka på larmet om ingen kommer samt att mejla kommunen fel som upptäcks.
Vad kan ni göra mer för att hemtjänsten ska fungera?
– Vi har under fredagen genomfört två förändringar. En särskild grupp kommer att ansvara för leverans av samtliga matlådor, istället för att undersköterskorna gör det och en grupp för all insulingivning. Detta för att kvalitetssäkra att insatser genomförs på ett korrekt sätt, svarar socialchef Erik Johansson.
Även all städning har lagts ut på ett privat städföretag och alla inköp sköts av en fjärde grupp.
Journumret som tidigare inrättades har enligt de anhöriga varit svårt att komma fram på och bara fungerat till klockan 16.
– Från och med måndag 4 juli kommer vi även att öppna en egen kundtjänst för hemtjänsten som är bemannad 8–20 måndag till fredag.
Vad svarar ni dem som hävdar att de gamla är i livsfara när de inte får mat och mediciner?
– Vi gör vårt yttersta för att säkerställa att alla brukare får sina insatser verkställda. Är det så att en insats uteblir är det viktigt att man hör av sig så snart som möjligt så att vi kan åtgärda problemet. Verksamheten har en tät samverkan med hemsjukvårdens sjuksköterskor och med fysio- och arbetsterapeuter för att se till att medarbetarna på ett säkert sätt får delegering att utföra hälso- och sjukvårdsinsatser.