Laddstolpe på gång i Bålsta

En laddstation för elbilar är planerad utanför simhallen i Bålsta. Men det är fortfarande inte bestämt när den kommer upp.

EL. Laddstolpar som denna i Enköping ska bli verklighet i Bålsta.

EL. Laddstolpar som denna i Enköping ska bli verklighet i Bålsta.

Foto: Thomas Gustafsson

HÅBO2017-08-23 11:01

Håbo kommun har ännu ingen publik laddstolpe där elbilsförare kan ladda sina fordon. Kommunens anställda kan sedan 2012 ladda elbilar i tjänsten på kommunens laddstation med två laddstolpar men den som vill ladda sin egen elbil får söka sig till någon av grannkommunerna eller ladda själv hemma.

Christian Nordberg (MP), ordförande i tekniska utskottet i Håbo kommun, var med förra året när beslut togs om laddstation vid simhallen i Bålsta. Laddstolpen är i alla fall beställd.

– Och vi ska gå vidare med att placera fler laddstolpar i Håbo, säger han.

Håbo kommun bekostar den blivande laddstolpen för egna pengar. Kommunen fick nämligen avslag på sin ansökan om bidrag av Naturvårdsverket. Tveksam klimatnytta i förhållande till kostnaden var ett av motiven. Men utan bidrag blir det dyrare för kommunen att satsa på laddstationer och genom det premiera ökad användning av elbilar.

– Vi har inte så många elbilar i kommunen ännu. Vi behöver bygga ut infrastrukturen för elbilar. Och det hänger ihop. För att få fler att skaffa elbil behöver vi se till att det finns platser där du kan ladda bilens batterier också, säger Christian Nordberg.

Nordberg vet inte om det uteblivna bidraget försenat planeringen. Att det dröjt till först 2016 till ett beslut om laddstolpar beror på att tidigare chefer inom kommunen varit skeptiska till om elbilar är tillräckligt säkra, menar Christian Nordberg. Klimatklivet på Naturvårdsverket stöttar åtgärder som ger en hög klimatnytta per investerad krona. De som kan söka stödet är exempelvis företag, kommuner, landsting, bostadsrättsföreningar och andra organisationer.

Nanna Wikholm, projektledare för Klimatklivet på Naturvårdsverket, säger att Håbo kommun ansökt om bidrag för laddstolpar två gånger och fått avslag. Senast var i juni. Wikholm intygar att skälet för avslag är för höga kostnader i relation till beräknad klimatnytta.

– Större delen av laddningen av elbilar görs hemma. Laddstationer ute på stan används inte så mycket.

Enligt Wikholm är det lättare att få bidrag till snabbladdare. Håbo kommun har ansökt om bidrag för mellansnabb laddare. Hemsidan Uppladdning.nu har som syfte att hjälpa elbilister i hela Sverige. Nikolay Shishkov, som driver hemsidan, tycker att det är märkligt att Håbo kommun fått avslag på sin ansökan om bidrag för sin första publika laddstolpe för elbilar.

– Synd när det ännu inte finns någon laddstolpe där, menar han.

LADDSTOLPAR

Finns tre vanliga typer:

Normal laddning: mindre eller lika med 3,7 kW

Mellansnabb laddning: 3,7 till 50 kW

Snabbladdning: 50 kW och uppåt

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om