Högsta domstolen ger inte prövningstillstånd för Torresta-hamnen.
Därmed har den sista instansen sagt sitt och det är fritt fram för NCC Roads att börja frakta berg till Kalmarviken.
Högsta domstolen har inte funnit några skäl till att meddela tillstånd till prövning av Mark- och miljööverdomstolens beslut att bevilja NCC Roads AB:s ansökan om hamnanläggning för sjötransporter av berg från bygget av Förbifart Stockholm. Materialet ska lossas, transporteras till den befintliga anläggningen, krossas och sedan transporteras vidare med lastbilar. Allt det sammantaget kommer att ge störningar i omgivningen, både för människor och natur, men inte i sådan omfattning att verksamheten inte kan tillåtas, enligt domstolarnas tidigare bedömningar.
Närboende, och många andra kommuninvånare, liksom Håbo kommun och även Upplands-Bro kommun har fört fram massiv kritik mot hamnplanerna redan från start, men det har inte hjälpt.
– Det är naturligtvis en besvikelse för Håbo kommun att verksamheten nu tillåts etableras och drivas i tio år. Detta trots de negativa konsekvenser som har lyfts fram för oss i Bålsta som är en tätort i omvandling mot stad med allt fler invånare. Det är många utöver kommunen som har engagerat sig i denna fråga och har lagt ned stor energi i fakta- och kunskapsinsamling som nu dessvärre tvingas ta del att detta tråkiga beslut, säger Per Nordenstam, kommundirektör i Håbo kommun.
Håbo kommun har bland anat anfört att verksamheten kommer att påverka bostadsutvecklingen i kommunen negativt och det finns en uppenbar risk att man inte kommer att kunna genomföra planerade bostadsprojekt och att bullret vid lossning och utlastning riskerar att påverka de drygt 1 000 boende vid Kalmarviken.
Mark- och miljödomstolen, liksom Mark- och miljööverdomstolen bedömer dock inte att verksamheten föranleder sådan skada eller olägenhet av väsentlig betydelse för människors hälsa eller miljön som avses i miljöbalken.
NCC Roads AB får tillstånd att motta högst 4 000 000 ton berg, naturgrus och andra jordarter samt utlasta högst 500 000 ton av det mottagna materialet. I tillståndet ingår att hantera, lagra och bearbeta materialet i området för den befintliga täkten.