HÄbo vill ha med vÀg 263 i lÀnsplanen

LÀnstransportplanen redovisar runt 200 brister som kommunerna i lÀnet, kollektivtrafikförvaltningen UL och Trafikverket har rapporterat. TvÄ av de av högst prioriterade bristerna gÀller HÄbo: MÀlarbanan och BÄlsta station. Kommunen vill ha med Àven vÀg 263, som Àr borttagen, och Draget.

Oeniga. HÄbo vill ge högsta prioritet för att MÀlarbanans fyra spÄr Tomteboda - KallhÀll byggs ut enligt tidplan. Regionen anser att det rÀcker med prio 2.

Oeniga. HÄbo vill ge högsta prioritet för att MÀlarbanans fyra spÄr Tomteboda - KallhÀll byggs ut enligt tidplan. Regionen anser att det rÀcker med prio 2.

Foto: Maria Hedenlund

HĂ„bo2017-09-03 12:00

HÄbo kommun har fÄtt möjlighet att yttra sig om remissversionen av lÀnsplan för regional transportinfrastruktur i Uppsala lÀn 2018-2029.

Planen görs pÄ uppdrag av staten och Àr en del av den lÄngsiktiga ekonomiska planeringen för transportinfrastruktur tillsammans med Trafikverkets nationella plan. I Uppsala lÀn Àr det Region Uppsala som har uppdraget att upprÀtta och faststÀlla planen vilket innebÀr att planera och prioritera investeringar i vÀgtransportsystemet i Uppsala lÀn. Planeringsramen Àr pÄ 1657 miljoner kronor för perioden 2018-2029.

Planen redovisar runt 200 brister som kommunerna i lÀnet, kollektivtrafikförvaltningen UL och Trafikverket har rapporterat. TvÄ av de högst prioriterade bristerna gÀller HÄbo: MÀlarbanan och BÄlsta station.

Kommunen framhÄller att det Àr viktigt att MÀlarbanans fyra spÄr Tomteboda - KallhÀll byggs ut enligt tidplan för att kapaciteten och tillgÀngligheten ska bli bÀttre, vilket stÀrker förutsÀttningarna för bostadsbyggande i stationsnÀra lÀgen sÄvÀl i BÄlsta som i Enköping.

Stationen och resecentrumet i BÄlsta rÀcker inte heller till. TÄg fÄr stÄr i kö, det Àr bristande tillgÀnglighet för funktionshindrade och bristande trygghet. Nuvarande station tillÄter itne heller ökad turtÀthet för pendeltÄget.

Resecentrum fÄr högsta prioritering i planen, MÀlarbanan prio 2, vilket HÄbo kommun anser bör Àndras till prio1.

– TĂ€tare pendeltĂ„gstrafik till BĂ„lsta Ă€r en högt prioriterad frĂ„ga i kommunen och att det Ă€r kommunens förvĂ€ntan att den infrastruktur som behövs för att möjliggöra detta prioriteras. TurtĂ€theten Ă€r avgörande för om boende i HĂ„bo vĂ€ljer att Ă„ka kollektivt eller att ta bilen. HĂ„bo kommun tar ett stort ansvar för regionens bostadsbyggande i och med de omfattande planerna vid bland annat BĂ„lsta centrum, skriver HĂ„bo kommun och framhĂ„ller att MĂ€larbanan bör ges högsta prioritering.

HÄbo kommun har rapporterat ytterligare tolv brister, som dock hamnar i botten pÄ regional nivÄ. Dit hör bland annat trafikplats Draget och vÀg 263.

– Trafikplats Draget har stora brister redan idag i sin funktion och har inte den standard som en trafikplats pĂ„ motorvĂ€g bör ha. Trafikverket och HĂ„bo kommun har dĂ€rför fört diskussion om behov av en Ă„tgĂ€rdsvalsstudie, som kanske kan prioriteras redan till 2018. Samtidigt studeras hur ett nytt verksamhetsomrĂ„de, Dragelund, kan anslutas till trafikplatsen och/eller till Södra BĂ„lstaleden pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt, skriver kommunen.

Region Uppsala har föreslagit ÄtgÀrden som lÀgst prioriterad medan kommunen vill ge den högsta prioritering.

TrafiksÀkerhetshöjande ÄtgÀrder för gÄng- och cykeltrafikanter och sÀkrare busshÄllplatser med mera pÄ vÀg 263 har funnits med i tidigare förslag, men Àr nu bortprioriterade.

– Bristerna kvarstĂ„r och det finns en framtagen Ă„tgĂ€rdsvalsstudie som pekar pĂ„ att vĂ€gen till stora delar saknar utrymme för oskyddade trafikanter. VĂ€gen har ett relativt starkt tryck med en hel del tung trafik. Det Ă€r av stor vikt att dessa Ă„tgĂ€rder verkligen genomförs, inte minst för oskyddade trafikanter. Den bör dĂ€rför finnas kvar som namnsatt brist i planen, anser HĂ„bo.

DÀrtill vill HÄbo kommun lyfta fram behoven av ökad trafiksÀkerhet som finns pÄ det mindre vÀgnÀtet, tydligare skrivningar om IT-planen och effekterna av en fossilbrÀnsleberoende fordonspark.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!