Frågan om tätare pendeltågsturer fortsätter leva i Håbo. Bland annat genom en motion från Bålstapartiet som vill se 15-minuterstrafik, i stället för dagens 30-minuterstrafik.
Owe Fröjd (Båp) säger att kommunen fick garantier för en bättre pendeltågstrafik i samband med att man var med och finansierade Citybanan – järnvägstunneln under centrala Stockholm som invigdes 2017.
– Håbo kommun betalade nästan 50 miljoner kronor till medfinansieringen av Citybanan. I samband med det utlovades garantier för en bättre pendeltågstrafik mellan Bålsta och Stockholm. Men när stationen vid Odenplan byggdes blev restiden i stället några minuter längre härifrån till city. Det har blivit sämre, inte bättre, säger Owe Fröjd.
Även i grannkommunen Upplands-Bro finns ett missnöje med att pendeltågen stannar bara två gånger i timmen i den växande tätorten Bro. Men om bara Bro ska få trafik var femtonde minut måste Region Stockholm bygga ett vändspår där.
– Vid Bålsta station finns redan ett vändspår som pendeltågen använder i dag. Även vid 15-minuterstrafik skulle tågen kunna vända där, säger Owe Fröjd.
Samtidigt vore det mest långsiktiga, enligt honom, att bygga ett nytt vändspår i det nya logistikområdet i västra Bålsta.
– Det vore bäst eftersom vi kommer få problem med ökad vägtrafik till det nya logistikområdet, tycker Owe Fröjd.
2020 kom en ”slutrapport” som Trafikverket, Region Stockholm, Region Uppsala och Mälardalstrafik stod bakom. En åtgärd i rapporten handlar om att öka trafiken till och från Bålsta med just två till fyra avgångar per timme. Åtgärden skulle ha stor betydelse för hela pendeltågssystemet och kan införas före år 2029, enligt rapporten.
Efter det har ytterligare en åtgärdsvalsstudie beslutats där utredarna ska titta på detaljer och finansiering av sträckan Kungsängen-Bålsta.
Under Håbo kommunstyrelses senaste möte beslutades att Håbo kommun ska vänta lite till, innan man börjar trycka på mer uppåt. Bålstapartiet hade i sin motion föreslagit att kommunen ska undersöka det rättsliga läget om inte politiska diskussioner ger något resultat.
Men beslutet blev att invänta resultatet av åtgärdsvalsstudien.
”En politisk diskussion med Trafikverket ska däremot inledas om åtgärdsvalsstudien inte startar under våren 2023”, står det i beslutet som hela Håbo kommunstyrelse ställde sig bakom.