Betalade 50 miljoner – känner sig lurad: "Blev sämre"

Miljoninvesteringar för bättre pendeltågstrafik resulterade snarare i längre restid – nu vill flera att frågan ses över igen när Bålsta växer. "Vi kommer få problem”, säger en politiker.

Pendeltåget går bara två gånger i timmen från Bålsta. Owe Fröjd från Bålstapartiet och Susanna Kraftelid från Håbodemokraterna på den plats nära Dagab där ett vändspår och en ny hållplats för pendeltåget skulle kunna byggas. (Arkivbild).

Pendeltåget går bara två gånger i timmen från Bålsta. Owe Fröjd från Bålstapartiet och Susanna Kraftelid från Håbodemokraterna på den plats nära Dagab där ett vändspår och en ny hållplats för pendeltåget skulle kunna byggas. (Arkivbild).

Foto: Maria Hedenlund/Maria Lindblom

Håbo2023-01-05 20:00

Frågan om tätare pendeltågsturer fortsätter leva i Håbo. Bland annat genom en motion från Bålstapartiet som vill se 15-minuterstrafik, i stället för dagens 30-minuterstrafik.

undefined
Pendeltågen från Bålsta går via Odenplan till Stockholm city efter att Citybanan byggdes. Något som förlängde restiden med några minuter till 40 minuter.

Owe Fröjd (Båp) säger att kommunen fick garantier för en bättre pendeltågstrafik i samband med att man var med och finansierade Citybanan – järnvägstunneln under centrala Stockholm som invigdes 2017.

– Håbo kommun betalade nästan 50 miljoner kronor till medfinansieringen av Citybanan. I samband med det utlovades garantier för en bättre pendeltågstrafik mellan Bålsta och Stockholm. Men när stationen vid Odenplan byggdes blev restiden i stället några minuter längre härifrån till city. Det har blivit sämre, inte bättre, säger Owe Fröjd.

undefined
Många pendlare önskar att tågen skulle gå varje kvart istället för varje halvtimme från Bålsta.

Även i grannkommunen Upplands-Bro finns ett missnöje med att pendeltågen stannar bara två gånger i timmen i den växande tätorten Bro. Men om bara Bro ska få trafik var femtonde minut måste Region Stockholm bygga ett vändspår där.

– Vid Bålsta station finns redan ett vändspår som pendeltågen använder i dag. Även vid 15-minuterstrafik skulle tågen kunna vända där, säger Owe Fröjd.

Samtidigt vore det mest långsiktiga, enligt honom, att bygga ett nytt vändspår i det nya logistikområdet i västra Bålsta.

– Det vore bäst eftersom vi kommer få problem med ökad vägtrafik till det nya logistikområdet, tycker Owe Fröjd.

undefined
"Vi har inte fått några utlovade förbättringar sedan Citybanan byggdes, tvärtom", säger Owe Fröjd (Bålstapartiet). Här står han tillsammans med Susanna Kraftelid (Håbodemokraterna) framför den plats nordväst om Dagab där ett vändspår för pendeltåget skulle kunna byggas. (Arkivbild)

2020 kom en ”slutrapport” som Trafikverket, Region Stockholm, Region Uppsala och Mälardalstrafik stod bakom. En åtgärd i rapporten handlar om att öka trafiken till och från Bålsta med just två till fyra avgångar per timme. Åtgärden skulle ha stor betydelse för hela pendeltågssystemet och kan införas före år 2029, enligt rapporten.

Efter det har ytterligare en åtgärdsvalsstudie beslutats där utredarna ska titta på detaljer och finansiering av sträckan Kungsängen-Bålsta.

Under Håbo kommunstyrelses senaste möte beslutades att Håbo kommun ska vänta lite till, innan man börjar trycka på mer uppåt. Bålstapartiet hade i sin motion föreslagit att kommunen ska undersöka det rättsliga läget om inte politiska diskussioner ger något resultat.

undefined
En ny stationsbyggnad med stor vänthall, toaletter och kafé invigdes nyligen av Håbo kommun. Men än så länge går pendeltågen bara hit två gånger i timmen.

Men beslutet blev att invänta resultatet av åtgärdsvalsstudien.

”En politisk diskussion med Trafikverket ska däremot inledas om åtgärdsvalsstudien inte startar under våren 2023”, står det i beslutet som hela Håbo kommunstyrelse ställde sig bakom.

Karta: Förslag på vändplats för pendeltåg
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!