Mer klimatsmart asfalt provas: "Luktar het bastu"

Det luktade bränt trä i Bålsta under tisdagen. Men det var inget som brann, utan handlade om en ny typ av asfalt.

Eric Viberg från Svevia berättar att den mer klimatsmarta asfalten är lika lätt/svår som att lägga vanlig asfalt. Under tisdagen beräknade de hinna klart hela sträckan på 1,7 milometer fram till Skogsbrynets och Ängsbackens förskolor.

Eric Viberg från Svevia berättar att den mer klimatsmarta asfalten är lika lätt/svår som att lägga vanlig asfalt. Under tisdagen beräknade de hinna klart hela sträckan på 1,7 milometer fram till Skogsbrynets och Ängsbackens förskolor.

Foto: Maria Lindblom

Håbo2022-08-30 16:56

Sträckan som asfalteras är 1,7 kilometer, och därmed den längsta där denna asfalt används.

– Håbo kommun får nu den längsta sträckan i Sverige med klimatanpassad asfalt, där det fossila bindemedlet ersatts med trädens naturliga bindemedel, lignin, säger Jan Lundberg, gatu- och parkchef i Håbo kommun.

Lignin finns i biprodukter från papperstillverkning. Ämnet ingår i växters cellväggar och ger virke styvhet, något som nu kan användas i asfalt i stället för oljebaserat bindemedel.

undefined
Eric Viberg från Svevia berättar att den mer klimatsmarta asfalten är lika lätt/svår som att lägga vanlig asfalt. Under tisdagen beräknade de hinna klart hela sträckan på 1,7 milometer fram till Skogsbrynets och Ängsbackens förskolor.

Under tisdagen jobbade sig en lång rad med fordon uppför backen utanför Åbergs museum.

Är det någon skillnad mot att lägga vanlig asfalt?

– Nej, enda skillnaden är att det luktar lite annorlunda, säger Anders Gullarberg, en av dem som gick bakom asfaltsmaskinen uppför backen.

undefined
Kristoffer Andersson och Anders Gullarberg bakom asfaltsmaskinen som Nils Stornils körde på Kalmarvägen utanför Åbergs museum. Den nya asfalten luktar inte olja, utan mer som bränt trä eller en het bastu. Detta eftersom denna asfalt innehåller lignin från gran och tall.

Den nya asfalten, som är beställd av Håbo kommun, närproduceras på Svevias asfaltsverk utanför Arlanda. Verket drivs med biobränsle och använder enbart grön el. Genom att även gammal asfalt återanvänds i produktionen har man enligt Svevia kunnat minska koldioxidutsläppen med hela 74 procent jämfört med vanlig tillverkning av asfalt.

undefined
En lång rad med lastbilar fyllda med asfalt av den nya sorten kördes från asfaltsverket vid Arlanda till Bålsta under tisdagsmorgonen.

Även Trafikverket och andra kommuner har testat liknande asfalt, men då har det varit på kortare sträckor än vad som nu sker i Bålsta.

– Att vi nu kan testa det här i fullskalig produktion är ett stort steg mot klimatneutrala vägar. Tidigare har den nya asfalten testats på kortare sträckor och där har den haft en hållfasthet som överträffat förväntningarna, säger Jan Lundberg.

Karta: Kalmarvägen-Kraftleden, Bålsta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!