Sträckan som asfalteras är 1,7 kilometer, och därmed den längsta där denna asfalt används.
– Håbo kommun får nu den längsta sträckan i Sverige med klimatanpassad asfalt, där det fossila bindemedlet ersatts med trädens naturliga bindemedel, lignin, säger Jan Lundberg, gatu- och parkchef i Håbo kommun.
Lignin finns i biprodukter från papperstillverkning. Ämnet ingår i växters cellväggar och ger virke styvhet, något som nu kan användas i asfalt i stället för oljebaserat bindemedel.
Under tisdagen jobbade sig en lång rad med fordon uppför backen utanför Åbergs museum.
Är det någon skillnad mot att lägga vanlig asfalt?
– Nej, enda skillnaden är att det luktar lite annorlunda, säger Anders Gullarberg, en av dem som gick bakom asfaltsmaskinen uppför backen.
Den nya asfalten, som är beställd av Håbo kommun, närproduceras på Svevias asfaltsverk utanför Arlanda. Verket drivs med biobränsle och använder enbart grön el. Genom att även gammal asfalt återanvänds i produktionen har man enligt Svevia kunnat minska koldioxidutsläppen med hela 74 procent jämfört med vanlig tillverkning av asfalt.
Även Trafikverket och andra kommuner har testat liknande asfalt, men då har det varit på kortare sträckor än vad som nu sker i Bålsta.
– Att vi nu kan testa det här i fullskalig produktion är ett stort steg mot klimatneutrala vägar. Tidigare har den nya asfalten testats på kortare sträckor och där har den haft en hållfasthet som överträffat förväntningarna, säger Jan Lundberg.