Det är en tidig fredagsmorgon i Bålsta och på Fridegårdsgymnasiet är UF-företagen igång med sina verksamheter– Reclin UF och Ekoboxen UF är två av dem.
Reclin UF vill minska användandet av plastprodukter genom att erbjuda ett alternativ till rengöringsmedel. Företaget har tagit fram sprayflaskor i glas med tillhörande giftfria, bionedbrytbara brustabletter.
– Vårt företag ska inte påverka miljön negativt, vi vill istället lösa ett problem, säger Julia Ketterman.
Ekoboxen UF vill hjälpa föreningar och klasser att samla in pengar till klasskassan, och samtidigt öka miljömedvetenheten i samhället. Företaget har i en box samlat ihop miljövänliga vardagsprodukter, som exempelvis badrums- och köksartiklar, som klasser och föreningar kan sälja.
– Målet med företaget är att nå ut till många, dels för att miljövänliga produkter ska öka i samhället, men också för att hjälpa klasser och föreningar att nå sina mål, säger Simon Hesselbo, vd för Ekoboxen UF.
Studenterna bakom Ekoboxen UF berättar att det finns hög efterfrågan på miljövänliga produkter i samhället. Reclin UF tycker att det skapar många möjligheter att driva företag med fokus på hållbarhet.
– Vi som företag måste också agera för att nå en bättre framtid, säger Sophia Ingemansson från Ekoboxen UF.
Nyckeln till framgång berättar företagen är att sticka ut från mängden, lägga ner mycket tid och att ta fram produkter som man själv gillar. Eleverna tar studenten till våren och berättar om företagens framtidsplaner.
– Det hade varit kul att vidareutveckla företaget ännu mer, säger Julia Ketterman.
Wilda Bjärklint från Ekoboxen UF håller med, och förklarar att det hade varit roligt att fortsätta om företaget går bra.
UF-företagen upplever att det har varit svårare att driva företag än vad de förväntade sig.
– Vi är unga och har begränsat med kunskap vilket har varit en utmaning. Men det är samtidigt kul, säger Julia Ketterman.
Eleverna berättar att Ung företagsamhet (UF) har utvecklat deras kunskap om företagande. Eleverna som driver Ekoboxen UF tycker att UF-företagande har fått dem att inse att företagande handlar om så mycket mer än att bara ta fram en produkt.
– Jag känner att jag vuxit mycket som person, säger Sophia Ingemansson.