Han pekade ut planerna

Per Andersson pekade ut riktningen redan för åtta år sedan. Nu gläds han åt Axfoods planer.

”Det känns ändå bra att det är en så stor och stabil aktör, ingen uppstickare utan ett företag som är etablerat”, säger Liselotte Grahn Elg (M)

”Det känns ändå bra att det är en så stor och stabil aktör, ingen uppstickare utan ett företag som är etablerat”, säger Liselotte Grahn Elg (M)

Foto: Anders Liljestrand

Håbo kommun2019-03-09 12:00

På onsdagen presenterade Axfood-koncernen att man vill bygga ett nytt storlager i nordvästra delen av Bålsta. Det ska vara högteknologiskt, stå klart 2023 och inriktas både på e-handeln och dagligvaruhandeln.

Vi går tillbaka till 2011.

Håbos dåvarande vd för Håbo Marknads AB, Per Andersson, märkte av ett allt hårdare tryck på industrimark i Bålsta.

– Det fanns inga tomter kvar i Västerskog och jag presenterade idén om Logistik Bålsta.

Per Andersson berättar hur han bjöd in kommunstyrelsen till ett möte på Lastbergets kursgård i Bålsta.

– Samtliga politiker, från alla partier, var positiva. De sa ja. Kör!

Han beskriver hur kommunen köpte in och bytte till sig omkring 800 000 kvadratmeter mark som en förlängning av Västerskogs industriområde. Per Andersson åkte runt på mässor och marknadsförde Håbo och dess goda tillgång på industrimark.

– Benders var första kunden och ville utvidga med omkring 100 000 kvadratmeter, Kilenkrysset kom in i bilden ett par år senare.

Men för att få till det där riktiga intresset var kravet från tänkbara intressenter att detaljplaneringen skulle vara klar.

Först i januari 2018, när mark- och miljööverdomstolen sade ja till kommunens detaljplan för Logistik Bålsta, kvarter 3, det stora område "bakom brandstationen" där vägar och annan infrastruktur byggs just nu, tog det fart.

Per Andersson slutade 2014, men har följt näringslivsfrågorna från sidan, bland annat genom arbetet med EP:s näringslivs-tv.

– Det här kommer att betyda mycket. Håbo ska inte bara vara en utpendlingskommun. Stora etableringar betyder mycket för mindre företag. Man ser redan nu hur småföretag gynnas av Benders och Combimix.

De två företagen i Västerskog har tillsammans cirka 150 anställda.

Hur många blir det med Axfood?

– Man har räknat med mellan 1 000 och 2 000 anställda i hela Logistik Bålsta, men sedan tillkommer vinsten i fler som handlar, äter, tankar och köper annan service.

Kommunstyrelsens ordförande Liselotte Grahn Elg (M) säger till tidningen att hon är medveten om att byggen av större logistiklager är en kontroversiell fråga.

Hur kommenterar du att Axfoods planer?

– Det känns ändå bra att det är en så stor och stabil aktör, ingen uppstickare utan ett företag som är etablerat och har en stor andel av dagligvarumarknaden.

Hon säger att området runt norra in- och utfarten till Bålsta är speciellt lämpad för transporter.

– Här har vi också stickspåret till järnvägen. En stor del av transporterna i framtiden kommer att kunna gå på järnvägen.

Logistik Bålsta

2010: Den fördjupade översiktsplanen för Bålsta tätort pekar ut Björnbro som en utbyggnad av Västerskogs företagspark.

2011: Begreppet "Logistik Bålsta" myntas.

April 2013: Kommunstyrelsen godkänner detaljplaneprogrammet för Logistik Bålsta.

Januari 2018: Detaljplanen för kvarter 3, Logistik Bålsta vinner laga kraft.

Mars 2019: Axfoods avsiktsförklaring: Vill bygga storlager på drygt 100 000 kvadratmeter i Bålsta.

Håbo kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om