Det visar ny statistik från Skolverket som Lärarförbundet sammanställt.
Lärarbehörigheten i Uppsala län är oförändrad, 72 procent, och är över rikssnittet, 70,5 procent. Det är en minskning på riksnivå med cirka en procentenhet.
– Det är förödande att andelen behöriga lärare på skolor runtom i landet skiljer sig så påtagligt åt. Det leder till en pedagogisk segregation som försämrar likvärdigheten, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand i ett pressmeddelande.
Lärarbehörigheten har förbättrats mellan 2017 och 2018 i Håbo, Knivsta och Uppsala, medan den har försämrats i Enköping, Heby, Tierp, Älvkarleby och Östhammar.
Uppsala med 77 procent (+0,5) av lärarna med lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne ligger bäst till i länet, följt av Knivsta, 75 procent (+0,1) och Heby, 71 procent (-4,1).
De ligger över rikssnittet.
Håbo har förbättrat sin lärarbehörighet från 60 till 63 procent (+2,8), men ligger fortfarande näst lägst i länet före Älvkarleby på 62 procent (- 0,4).
Tierp och Östhammar tappar mest, enligt Skolverkets statistik, båda med 3,9 procentenheter till 64 respektive 67 medan Enköping tappar från 67 till 66 procent (- 0,7).
Det finns sammanlagt 2 671 heltidstjänster i grundskolan i Uppsala län, motsvarande 3 020 lärare.
1 931 av dessa hade lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne.
Storfors har landets högsta lärarbehörighet, 89 procent, och Ljusnarsberg den lägsta, 39 procent.
Enligt Lärarförbundet saknas nästan 65 000 utbildade lärare, förskollärare och skolledare.
– Bristen på lärare slår hårdast mot de skolor som redan har en låg andel behöriga lärare, säger Johanna Jaara Åstrand i pressmeddelandet.
Siffrorna inom parentes är förändring med en decimal sedan året innan.