Lantliga Gunsta öster om Uppsala omvandlas till tätort om kommunens stora utbyggnadsplaner söder om länsväg 282 blir verklighet. Totalt 1 500 nya bostäder planeras i olika etapper, där avgörandet nu närmar sig för den andra etappen med omkring 400 bostäder, förskolor, skola, idrottshall, butiker och annan verksamhet. Ett 50-tal instanser och grannar har nu lämnat sina synpunkter på planerna till kommunen.
Ingen drar i nödbromsen, men på flera punkter finns önskemål om förändringar i planerna. Länsstyrelsen vill se fler åtgärder för att utsläpp av metaller till omgivande vatten i Natura 2000-området inte ska öka. Myndigheten pekar också på de samlade effekterna av hela den planerade utbyggnaden i Gunsta och dess påverkan på bland annat Sävjaån och Funbosjön.
Kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd efterlyser mer insatser för att skydda bostäderna från buller, som kommer från bland annat länsväg 282, museijärnvägen Lennakatten och trafik på en planerad huvudgata genom området.
Kommunens utbildningsförvaltning varnar för att alltför små ytor reserveras för skola och förskolor. Hellre planera i överkant, enligt förvaltningen, som även flaggar för att en fullstor idrottshall inte krävs för skolans verksamhet.
En avgörande pusselbit i planerna gäller anslutningen med länsvägen, som får rejält ökad trafik när utbyggnaden är färdig. Trafikverket arbetar just nu med ett förslag och påpekar att det redan i dag finns gott om anslutningar längs vägen som kan försämra trafiksäkerheten och tillgängligheten.
Föreningen Vårda Uppsala ser flera positiva sidor i förslaget. Måttfullhet, anpassning till landskapet, kompletteringar med grönska, parkmark och planteringar ger goda chanser för en lyckad utbyggnad, enligt föreningen. På önskelistan står större hänsyn till natur- och kulturmiljön och beredskap för framtida utbyggnad av modern spårtrafik längs Lennakattens järnväg, för att minska bilberoendet. Även Handelskammaren pekar på bilberoendet i området och efterlyser tillräckligt med parkeringar.
Skarpaste kritiken kommer från Museiföreningen Stockholm-Roslagens järnvägar, som svarar för Lennakattens trafik. Nya korsningar krävs när bilarna från och till det planerade bostadsområdet ska passera den smalspåriga järnvägen. Men enligt föreningen är förslaget så bristfälligt att det skulle innebära risk för kollision mellan tåg och bilar med allvarliga följder. Orsaken är enligt föreningen att bilar riskerar att hamna i kö och bli stående på spåren när bommarna går ned. "Genomförandet kan komma att medföra överhängande olycksrisk i plankorsningen", skriver föreningen.
I en detaljerad genomgång av behoven anser föreningen att kommunen sopat problemen under mattan i stället för att hitta en lösning. Museiföreningen påpekar också att de är juridiskt ansvariga för säkerheten och kan tvingas stoppa trafiken om inte kraven uppfylls.
Flera boende i området Bärby äng, blivande grannar med de nya husen, anser att utbyggnaden planeras alltför nära befintliga hus, med insyn och skugga som följd. De föreslår lägre våningshöjder och en flytt söderut av de planerade flerbostadshusen. Andra frågetecken från kringboende gäller trafiksäkerhet och ett ökat behov av skola i Gunsta i takt med att barnfamiljerna blir fler.
Synpunkterna ska nu sammanställas och presenteras för plan- och byggnadsnämnden, som tar ställning till om planerna ska justeras innan de går vidare till en avslutande remissrunda.