Ny rondell oroar barnfamiljer

En stor rondell planeras alldeles intill ett villaområde i Gunsta. Detta trots att bostadshusen tidigare inte fick byggas närmare vägen än 70 meter.

Oroliga. Den planerade rondellen kommer så nära att lekstugan på deras tomt hamnar i ett vägdike. "Trafikverket borde ha presenterat andra alternativ för oss att ta ställning till", säger Linda Preinitz, här med grannarna Peter Carlsson, Anki Johansson
och Andreas Rosendal. Barnen heter Amanda, Alva (i famnen), Greta, Sofie, Sanna och Vincent.

Oroliga. Den planerade rondellen kommer så nära att lekstugan på deras tomt hamnar i ett vägdike. "Trafikverket borde ha presenterat andra alternativ för oss att ta ställning till", säger Linda Preinitz, här med grannarna Peter Carlsson, Anki Johansson och Andreas Rosendal. Barnen heter Amanda, Alva (i famnen), Greta, Sofie, Sanna och Vincent.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Gunsta2017-10-08 20:58

Den nya tätorten Södra Gunsta som Uppsala kommun planerar att bygga upp en dryg mil öster om Uppsala skapar nya behov för trafik och vägar. Trafikverket har därför skissat på en helt ny cirkulationsplats i närheten av villaområdet Broby hage, norr om länsväg 282.

Rondellen är tänkt att ansluta de cirka 1 500 bostäderna som ska byggas fram till år 2030 med länsvägen. Förra veckan presenterades förslaget av Trafikverket på ett så kallat samrådsmöte.

– Vi är inte alls nöjda med förslaget och vi tycker att de borde ha presenterat andra alternativ för oss att ta ställning till, säger Linda Preinitz som bott i Broby hage sedan 2011.

Hon får medhåll av sina grannar. Anki Johansson och Andreas Rosendal bor med sina tre barn i en av villorna närmast den planerade rondellen. På de skisser som presenterats är det tydligt att cirkulationsplatsen – som har en beräknad radie på 15 meter – påverkar deras tomt. Där barnens lekstuga nu står kommer ett vägdike att grävas.

– Vi har hela tiden varit fullt medvetna om att trafiksituationen kommer att förändras. Det är ju bra att samhället byggs ut med bostäder och skolor och vi har varit positiva och tänkt att det säkert blir bra. Men när vi fick se förslaget så kände vi bara att: nej, så här kan de väl inte få göra! säger Anki Johansson upprört.

LÄS MER: Här ska Uppsalas nya tätort ligga

Trafikverket skriver i sin rapport att ”befolkning och bebyggelse bedöms inte pa?verkas av den planerade a?tgärden”.

– Det är självklart något vi ifrågasätter, säger hon.

Anki Johansson och övriga grannar känner stor oro för säkerheten för barnen på grund av olycksrisker, höga bullernivåer och inte minst hälsan.

– När vägen är så nära kommer vi att drabbas av avgaser, mikroplaster, tungmetaller, asfaltsrester och salt. Allt det kommer att hamna på våra tomter, säger Harald Komp som lät bygga sitt hus i Broby hage 2006.

I kommunens detaljplan för området framgår att bostadshusen inte fick byggas närmare länsväg 282 än cirka 70 meter. Dessutom byggdes en bullervall, som i dag används som pulkabacke av barnen vintertid, men den tas bort i nuvarande förslag och ersätts med ett bullerplank.

Trafikverkets projektledare Léni Litgård-Maot säger att hon har stor förståelse för att det finns en oro hos de boende, men att det än så länge bara är ett förslag.

– Vi är inte alls klara och vi kommer att ta hänsyn till de synpunkter som kommit fram. Kommunens detaljplan är ännu inte antagen, så det finns fortfarande möjlighet att förändra förslaget. Jag kan inte lova att alla önskemål kommer att tillgodoses, men jag hoppas att de flesta blir nöjda, säger Léni Litgård-Maot.

Rondellen ser rätt så stor ut?

– Ja, och jag förstår att det ser skrämmande ut på skisserna eftersom den kommer jättenära bebyggelsen. Vi kommer att fila både på utformningen och på placeringen nu när vi haft samrådsmöte med de boende. Det är ju det som är syftet med samråd.

Att rondellen placerats så nära villaområdet beror bland annat på att hänsyn måste tas till museijärnvägen Lennakattens säkerhetsavstånd. I området finns också fornminnen, troligen i form av gamla boplatser från järnåldern, som ska skyddas från exploatering.

Trots att planeringsprocessen för etapp två för Södra Gunsta hunnit relativt långt anser Uppsala kommuns detaljplanchef Torsten Livion att det fortfarande går att påverka var väganslutningen till 282:an ska ligga.

– Nu väntar vi på Trafikverket innan vi går vidare. Det är de som har ansvaret för samrådsprocessen och självklart kan det hända saker som kan påverka hur vi utformar området närmast vägen. När samrådet är klart kommer Trafikverket ha en dialog med kommunen, säger han.

Men varför behövde husen ligga långt från vägen när de byggdes, men inte nu?

– Det kan jag inte svara på. För mig låter 70 meter som ett ovanligt stort avstånd till vägen, men oavsett det så måste bullernivåer och miljörisker hanteras enligt gällande lagar och det ansvaret ligger på Trafikverket, säger Torsten Livion.

Kommunens detaljplan för etapp 2 för Södra Gunsta var på samråd under våren och kan antas av plan- och byggnadsnämnden våren 2018. Om Trafikverket av någon anledning vill justera den södra väganslutningen till 282:an så kan kommunen behöva ändra i detaljplanen. Sista dag för att lämna synpunkter om väganslutningen till Trafikverket är tisdag 10 oktober.

Ny tätort i Gunsta

I Gunsta, 1,5 mil öster om Uppsala och söder om länsväg 282, planerar Uppsala kommun 1 500 bostäder, två förskolor, en grundskola, idrottshall och andra verksamheter.

Den andra etappen, som behöver en anslutning till väg 282, gäller 400 bostäder och tidigast våren 2019 kan det bli byggstart. Utbyggnaden av Södra Gunsta beräknas sedan pågå i flera år med cirka 150 bostäder om året. Hela tätorten kan stå klar år 2030.

Enligt Trafikverket passerade 6 370 fordon Gunsta per dag år 2013. Av dem var 7 procent tung trafik. Den föreslagna hastigheten i den planerade cirkulationsplatsen är 60 km/timme.

Källa: Uppsala kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om