Måste korsa osäker väg till skolbussen: "Oacceptabelt"

För att ta sig till skolbussen måste Wimar Isman, 10, korsa Almungevägen där bilarna kör i 70 kilometer i timmen. Enligt mamman Malou Isman är det oacceptabelt att vägen saknar en säker passage.

Wimar Isman, 10, är van att gå över vägen utan någon säker passage men är ändå försiktig. Ibland kan han bli stående i flera minuter innan han kan gå över, på grund av alla bilar.

Wimar Isman, 10, är van att gå över vägen utan någon säker passage men är ändå försiktig. Ibland kan han bli stående i flera minuter innan han kan gå över, på grund av alla bilar.

Foto: Henny Bucht

Gunsta2021-02-05 10:00

Sedan Malou Isman, 39, växte upp i Marielund har Almungevägen saknat en säker passage. Det är samma väg som hennes son nu korsar på väg till skolbussen i Gunsta.

– Jag tycker det är problematiskt. Det har pratats om en gångtunnel i flera år, men tills dess att den där tunneln kommer så behöver de lösa något annat, säger Malou Isman.

Enligt henne är det många barn som korsar sjuttiosträckan varje dag på väg till skolbussen och hon är en av flera föräldrar som gjort påstötningar kring trafiksäkerheten.

– Det kan inte vara superdyrt att byta en vägskylt och måla ett övergångsställe, om man ska göra något provisoriskt.

undefined
Wimar Isman står och väntar för att kunna gå över väg 282 som saknar en säker passage.

Hon menar att det inte bara blir en fråga om säkerhet utan också en demokratifråga.

– Det påverkar föräldrarnas skolval. Har de ett yngre barn kanske de väljer en skola i Almunge för att det är säkrare än att välja en i stan. Ska skolvalet vara fritt även när man bor på landet måste man väga in trafiksäkerheten.

– Det händer olyckor längs vägen hela tiden och det är helt oacceptabelt att de inte fixar en lösning, säger hon.

När Wimar Isman, 10, ska till bussen på morgonen är väntetiden för att korsa vägen ofta lång.

– Det är mycket bilar och ibland kan jag behöva stå och vänta i flera minuter, säger han.

undefined
Wimars mamma Malou Isman vill se att något händer snarast vid den farliga övergången. Hon tycker det är oacceptabelt att de inte fixar en lösning innan gångtunneln kommer.

Enligt åtgärdsplaneraren Torbjörn Andersson vid Trafikverket går det inte att lösa säkerhetsfrågan med ett övergångsställe.

– Ett övergångsställe är inte en trafiksäkerhetsfråga utan det är en framkomlighetsåtgärd. Övergångsställen används aldrig på en väg där hastigheten är över 50 kilometer i timmen, då är de totalt livsfarliga, säger han.

När det handlar om hastighetssänkning hänvisar han till Länsstyrelsen.

– Vi har fått två ärenden från boenden i området som blivit informerade om att de kan ansöka om hastighetssänkning hos Länsstyrelsen.

Någon gångtunnel har inte diskuterats vid Trafikverket, vad han känner till, men han tror kommunen kan ha pratat om det.

– En gångtunnel är en dyr åtgärd och ska den byggas med statliga medel ska Region Uppsala prioritera det, vilket de inte gjort.

Det går inte att fixa en provisorisk lösning?

– Vi jobbar inte med provisoriska åtgärder. Alla gångpassager i Sverige är trafikkvalificerade, de passager som håller låg trafiksäkerhetsklass får inte finnas kvar. Den här passagen är ingen passage, därför är den inte inventerad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!