Grönsöö redo för äppelfesten

Tack vare framgångarna med äppelmusten har odlingarna på Grönsöö kunnat växa med 50 procent sedan förra året.

Jacon von Ehrenheim bär fram lådor med äpplen redo för försäljning.

Jacon von Ehrenheim bär fram lådor med äpplen redo för försäljning.

Foto: Anders Liljestrand

GRÖNSÖÖ2018-09-27 21:00

Det har odlats äpplen på Grönsöö sedan 1623.

Traditionen vilar tung över verksamheten, men även förnyelse.

– Att vi numera får sälja vår äppelmust på landets samtliga systembolag och att Martin & Servera tagit in Grönsöö-musten i sitt ordinarie sortiment, när företaget etablerade sig i Enköping, är naturligtvis jättekul, säger Jacob von Ehrenheim när tidningen träffar honom dagen innan årets stora händelse på Grönsöö.

I tre dagar, fredag till söndag, anordnas den traditionella äppelmarknaden.

Vilket år i ordningen är lite oklart.

– Vi har alltid sålt äpplen här och för några decennier sedan utökade vi försäljningen med lite annan verksamhet, som föredrag.

I mitten av 00-talet ökade trycket på Grönsöö-försäljningen och äppelmarknaden växte från två till tre dagar.

– Tidigare låg vi helgen efter Mickelsmäss, men sedan några år är det samma helg, säger han.

Beroende på tillgång i hemträdgårdarna säljs mellan cirka sju och 13 ton äpplen från lådorna i tälten utanför slottet.

– Det blir nog runt tio ton i år, säger Jacob von Ehrenheim och bläddrar bland skyltarna som ska hängas upp vid respektive lådor fyllda med äpplen.

Har du några nya sorter i år?

– Ja, tre stycken. Fredrik, Rubinola och Santana, fina ätäpplen allihop, säger han.

Vi tar bilen bort till de nya odlingarna, där ett och annat Aromaäpple dröjt sig kvar i träden som är noga skyddade av stängsel.

Det är mycket äpplen i villaträdgårdarna, men hur är det för er som odlar yrkesmässigt?

– 2017 var ett bra år för oss. 2018 är ännu bättre. Det blir inget rekord, men det är vårt näst bästa år någonsin. 2015 var lite bättre, säger han.

Under 2017 och 2018 har Grönsöö ökat odlingarna med fyra hektar, nästan en fördubbling.

– När de nya träden har växt sig stora ska vi avverka en del av det gamla. Men totalt det blir en utökning med ungefär 50 procent, säger han.

För sex år sedan kom Grönsöö-musten in på Systembolaget. Första året sålde man cirka 6 000 flaskor. Nu är den siffran mångdubblad. Det har också inneburit nya möjligheter att satsa på framtiden.

Några tusen besökare kommer under helgen att åka den slingrande Grönsöövägen med brun turistmarkering.

Men hur har sommaren varit i övrigt?

– Helt okej, men inte mer.

Värmen dämpade många aktiviteter. Ändå ser han ljust på den lokala turismen, inte minst tack vare engagemanget i Fjärdhundraland där Grönsöö slott är den sydligaste utposten.

Marknad på Grönsöö

28-30 september 10-16. Försäljning av äpplen i kartonger om tolv kilo. Självplock av valfria sorter från kassar: Åkerö, Signe Tillisch, Lobo, Ingrid Marie och Aroma.

Program dagligen i helgen: Utställning av olika äpplesorter. Utställningar i vagnstallet.

Café i Brännvinsbränneriet. Kl 13 "Grönsöö slottsträdgårdar 395 år". Föredrag av Jacob von Ehrenheim. Slottsvisning kl 14.

Fakta: Grönsöö slott och park

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om