Båtar från hela Roslagen och Åland tävlade om att komma först i mål när lördagens Postrodd drog i gång. 39 lag, de flesta i tidsenliga kläder, tävlade över den 24 kilometer långa banan som under dagen bjöd på regn och motvind.
Vinnare blev för tredje året i rad Gräsöveteranerna i Doris af Gräsö.
– Det gick enligt planerna, sa lagmedlemmen Henry Myhrberg efter målgången.
Regnet piskade i ansiktet på de slutkörda roddarna när de anlände till kajen. Trots vindpinade kinder och armar fulla av mjölksyra passade flera lag på att fira med en hutt innan de klev i land. Vissa var mer nöjda än andra.
– Vi är nöjda med vår prestation men inte med vår placering, vi kan bättre, sa Kerstin Söderberg, Brudhällan af Örskär, som kom tvåa i damtävlingen.
– Det finns de som har vunnit fyra år i rad, så än är vi inte nöjda, sa Doris af Gräsös Sven Myhrberg innan champagneflaskan korkades upp på kajen.
I arton år har Sven Myhrberg styrt rutten från Eckerö till Grisslehamn och under lördagen var han och lagkamraterna ett av åtta lag från Gräsö som tävlade om titeln. Bra gick det också för Gräsös damer, som knep förstaplatsen med tiden 4 timmar och 19 minuter.
Tävlingen, som skapades 1974 för att hedra de postmän som skeppade post mellan Åland och Sverige, drog hundratals roddare och besökare till Grisslehamn för att beskåda de tidstypiska allmogebåtarna. Fler än 150 personer, allt ifrån tonåringar till riktiga veteraner, deltog.
– Vissa har varit med riktigt länge, säkert trettio år, sa Lars Nylén, som är postrotekommitténs ordförande och har anordnat Postrodden i över trettio år.
Vita säckar sträcktes försiktigt från båtarna när deltagarna anlänt till kajkanten. Påsarna, som innehåller riktig, stämplad post, var förseglade och gömde brev och vykort från Ålandsbor. Breven skickas sedan vidare med Posten, som under dagen hade sin gula postbil redo vid kajen.
– Det här är ett helt unikt arrangemang, vi gör på exakt samma sätt som bönderna och skärgårdsfolket gjorde för flera hundra år sedan, sa Lars Nylén.
Viktigast är att posten kommer fram, varje säck har ett flöte som gör att det inte sjunker, även om båten skulle göra det.
– Vår uppgift är att se till att posten kommer fram, sedan kan man tycka att det är en skev prioritering, sa brevbäraren Mats Widén skämtsamt.