Hamnen på Gräsö kan stoppas – boende överklagar

Bygget av en ny hamn på Gräsö fick grönt ljus från kommunen, men nu har flera Gräsöbor överklagat beslutet till mark- och miljödomstolen. "Det finns andra lösningar men kommunen verkar inte vara intresserade" menar Cecilia Lindblad, ordförande i föreningen Mårtensboda vänner.

En ny brygga med cirka 30 båtplatser, en byggnad för restaurang, kiosk eller kafé samt ett antal sjöbodar ingår i planen.

En ny brygga med cirka 30 båtplatser, en byggnad för restaurang, kiosk eller kafé samt ett antal sjöbodar ingår i planen.

Foto: Östhammars kommun

Gräsö2024-09-14 13:00

Det var i juni som Östhammars kommun antog den detaljplan för bygget av småbåtshamnen på Gräsö som lämnats in av den privata markägare som förutom ett 20-tal hus även vill bygga en hamn. Planen är att precis vid badplatsen Storsand bygga en stenpir rakt ut i havet med ett antal flytbryggor med plats för ett trettiotal småbåtar. Även ett par sjöbodar och en kiosk eller restaurang ska byggas, enligt detaljplanen.

Men kommunens beslut skapar upprördhet hos boende på öns västra sida. Sammanlagt har femton överklaganden inkommit till mark- och miljödomstolen, som nu får avgöra om bryggan kan bli verklighet.

Cecilia Lindblad, ordförande i föreningen Mårtensboda vänner, är en av de som överklagat beslutet. Hon är bland annat kritisk till placeringen av hamnen och menar att man inte redogjort för hur hamnen skulle förändra allmänhetens tillgång till den populära strandmiljön och påverka naturlivet.

undefined
Cecilia Lindblad är en av de som överklagat kommunens beslut till Mark- och miljödomstolen. Enligt henne är det många som motsatt sig byggplanerna.

– Ska man bygga en stenpir hundra meter ut i vattnet som helt kommer att förändra badstrandens karaktär måste man ta hänsyn till allmänna intressen och naturvärden. Det finns även risker med att kombinera bad med båttrafik, säger hon.

Enligt kommunen finns en efterfrågan på båtplatser för fritidsbåtar.

– Vi anser att det bästa är att skapa samlade kluster av båtplatser i stället för att skapa enstaka båtplatser överallt, har Lars O Holmgren (Lokalpartiet BoA), ordförande i bygg- och miljönämnden, sagt till UNT.

Samtidigt som Cecilia Lindblad förstår att det innebär en ökad efterfrågan på båtplatser är hon besviken över att en intresseanalys hos närboende enligt henne inte gjorts.

undefined
På den här platsen är det tänkt att hamnen ska byggas. "Många tycker det är en konstig plats och eftersom vinden ligger på så kraftigt är risken att piren inte kommer hålla så bra", menar Cecilia Lindblad, ordförande i Mårtensboda vänner.

– Det argumentet saknas eftersom man inte frågat om intresset för en småbåtshamn. Det här är dessutom en grund vik där bara småbåtar kommer kunna gå.

Det dröjer minst ett halvår innan beslut är taget kring de femton överklaganden som inkommit. Handläggningstiden i mark- och miljödomstolen är cirka sex månader. Även länsstyrelsen har möjlighet att inkomma med synpunkter kring bygget innan ett bygglov beviljas.

undefined
Mark- och miljödomstolen kommer att avgöra överklagan. Handläggningstiden är ett halvår.

Hade ni kunnat tänka er en kompromiss?

– Absolut. Det finns andra lösningar men kommunen verkar inte vara intresserade. Man skulle kunna bygga hamnen på kommunens mark längre söderut på ön där det dessutom är gynnsammare förhållanden, eller bara ha en mindre hamn med kanske ett tiotal båtar i. Och visst är det kanske trevligt med en kiosk, men måste man göra allt så stort?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!