I samband med utbyggnaden av fiber på Gräsö skadades den kabel som går från elcentralen in till Karin och Eric Haldéns fritidshus i Gubbamossa, utanför Norrboda.
– Vi fick ett telefonsamtal från Vattenfall den 20 oktober, med besked att vår el varit avslagen i åtminstone en vecka och att vi nog borde bege oss dit för att titta så snart som möjligt, säger Eric Haldén.
Vattenfall hade besökt fastigheten för att göra en så kallad mätning av fasföljden, inför den uppgradering av elnätet som elbolaget just nu genomför på ön, och då märkt att en av huvudsäkringarna inte fungerade.
Säkringen byttes, men på en gång blev det kortslutning igen och då kontrollerades kabeln under elcentralen.
– Den var skadad och Vattenfall lagade den provisoriskt, säger Eric Haldén.
Enligt honom har skadan orsakats av en stolpsko, en justerbar sko med lång tagg som bland annat används av reparatörer som klättrar i elstolpar, och de enda som klättrade i stolpen under den aktuella perioden var personer som arbetade med öns fiberutbyggnad.
– Gräsö är så stenigt så i stället för att gräva ner fiberkablarna har Telias bolag Öppen Fiber Landsbygd kommit överens med Vattenfall om att använda deras elstolpar.
När makarna Haldén kom till sitt fritidshus var alla matvaror i kyl och frys förstörda och vätska hade också runnit ut på golvet, vilket förorsakat skador på både golv och skåpstommar i köket.
– Kylen och frysen var det inget fel på när elen kom i gång, men vattenpumpen måste vi anlita en rörmokare för att få fart på igen och det innebar en extra kostnad för oss, säger Eric Haldén och fortsätter:
– Dessutom finns ju fuktskadorna kvar och reparationen av dem är inget vi vill stå för.
Vid upprepade tillfällen har ägarna varit i kontakt med såväl Öppen Fiber Landsbygd som entreprenören Sandströms Nätentreprenad, som i sin tur anlitat Svensk Nätinstallation som underentreprenör.
Daniel Zachrisson är VD på Svensk Nätinstallation.
Han berättar att företagets anställda varit vid en aktuella fastigheten och utfört arbete, men att det inte finns någon dokumentation som kan bevisa att skadan orsakats av dem.
– Det enda vi vet är att det finns en mantelskada på kabeln och att en huvudsäkring har gått. När skadan skett är det ingen som vet och därmed kan vi inte ta ansvar för den, säger han.
Karin och Eric Haldén känner sig uppgivna. De har anmält skadan till sitt försäkringsbolag och när inget hänt i ansvarsfrågan har de också gjort en polisanmälan om skadegörelse.
– Vi har fått ett bra bemötande av försäkringsbolaget, men om ingen tar ansvar för skadan står vi där med självrisker och annat. Det känns allt annat än bra, för vi har ju inte gjort något fel.