Olycksdrabbad väg utan stängsel

På väg 292 mellan Gimo och Österbybruk har flera älgolyckor inträffat. Men viltstängsel är inte aktuellt, enligt Trafikverket.

Trafikfara. Flera ortsbor har efterlyst åtgärder på väg 292 mellan Gimo och Österbybruk för att komma till bukt med viltolyckor.  Bilden visar hur tilltryckt en personbil kan bli vid en älgkrock.

Trafikfara. Flera ortsbor har efterlyst åtgärder på väg 292 mellan Gimo och Österbybruk för att komma till bukt med viltolyckor. Bilden visar hur tilltryckt en personbil kan bli vid en älgkrock.

Foto: Maria Lindblom

Gimo2017-12-18 18:30

Statistik som UNT begärt ut från Transportstyrelsen visar att det på sträckan Gimo–Tierp (väg 292) skett 35 svåra olyckor och fyra dödsolyckor under perioden 2003 till 2016. Österbybon Leif Westergren höll på att råka illa ut i höst när han var på hemväg och hade barnbarnen i bilen, på raksträckan strax efter Gimo.

– Vi mötte en lång rad av bilar som blinkade hit och dit. Precis när de passerat och jag skulle blända om till helljus stod älgen på höger sida, säger Leif Westergren som efterlyser stängsel på den aktuella vägsträckan.

– Viltstängsel skulle vara enkelt att räkna hem för dem som håller på med det här. Det vore en bra samhällsinvestering, i dag sker det mycket onödigt lidande och personskador.

Statistiken visar att 17 älgolyckor skett år 2003-2016. På vägen mellan Gimo och Harg sitter stängsel hela vägen, och där har endast en viltolycka inträffat under samma period. Men några viltstängsel mellan Gimo och Österbybruk är inte aktuellt.

– Vi vet att det är en raksträcka där vi ser att det kan bli risk för viltolyckor. Men vad vi brukar göra, snarare än stängsel, är att sätta upp varningsskyltar, säger Veronika Gustafsson som är presskommunikatör på Trafikverket.

Trafikverkets uppfattning är att enbart stängsel inte räcker för att minska antalet viltolyckor.

– Det tenderar snarare att flytta olyckorna. Djuren behöver ändå något sätt att ta sig förbi, därför kan viltpassager i kombination med stängsel vara mer effektivt.

Men det finns inga sådana planer för väg 292.

– Vi kommer aldrig att kunna stängsla in landets alla vägar, säger Veronika Gustafsson och påpekar att hastigheten har avgörande betydelse för nästan alla typer av trafikolyckor.

Leif Westergren menar att det inte räcker långt om de flesta kör lugnt, när det finns somliga trafikanter som gasar på. Fartkameror – som enligt Trafikverkets planer kan bli aktuellt inom något år – tror han inte heller hjälper.

– De som kör för fort lugnar ned sig lite, men när de passerat kameran kommer de upp i högre hastighet igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!