Det är det kommunala bolaget Gästrike vatten som svarar för vatten- och avloppsledningsnäten i Östhammars kommun. Hos företaget är man väl medveten om de avloppsproblem som finns vid Kerstin Söderbergs hus på Torngatan samt på flera andra håll i området.
– Vi har haft löpande kontakt med kunden under en längre tid. Vi förstår att det här är en jobbig situation och har bemött frustrationen flera gånger, säger Lisa Sundell, uppdragsledare på Gästrike Vatten som fortsätter:
– Vi har en pågående dialog i olika ärenden. Dels gällande skadeståndsanspråk i det här ärendet, men också kring de åtgärder vi ansvarar för på det allmänna nätet. Samtidigt för vi en dialog kring lösningar som kunden ansvarar för och kan åtgärda på sin fastighet för att säkra att problemet inte kvarstår.
Kerstin Söderberg och hennes man köpte huset 1990. De har upplevt att vatten- och avloppsledningarna inte fungerat ordentligt sedan de flyttade in, något som de ska ha påpekat för, först för Östhammars kommun och nu Gästrike vatten.
Ledningarna på gatan har också spolats vid flera tillfällen, men några ledningsbyten ska inte ha gjorts, enligt Kerstin Söderberg.
I höst har Gästrike Vatten varit på plats och undersökt ledningar och brunnen utanför Kerstins hus. Därefter har brunnen renoverats och så har man bytt ut de VA-ledningar som går in till hennes hus.
– Det har tagit lång tid eftersom vi vill göra en så bra och hållbar lösning som möjligt för kunden och VA-kollektivet. För att göra det så har det krävts olika instanser av filmning, inmätning, kontrollmätning, platsbesök. Mängden undersökningar är för att säkra en korrekt och hållbar lösning har gjort att det tagit tid, redogör Lisa Sundell.
De flyttade in 1990, nyligen byttes ledningarna, varför skedde det först nu?
– Östhammars kommun blev en del av Gästrike Vatten 2017. Därför har vi inte dokumentation kring ärendet så långt tillbaka som 30 år. Vi utreder alla felanmälningar vi får in. I vissa fall räcker det med en enklare insats för att åtgärda problemet. I andra fall behöver vi utreda ärendet mera noggrant för att komma fram till vad som orsakar problemet och hur vi mest effektivt kan åtgärda det.
I samband med allmänheten frågestund på det senaste kommunfullmäktigemötet i Östhammars kommun lyfte Kerstin Söderberg ansvarsfrågan gällande VA-nätet i kommunen. Beskedet från ansvarig politiker var då att det är en fråga som Gästrike vatten sköter.
Kerstin Söderberg menar att det finns ytterligare en brunn nära hennes hus som ställer till problem. Från den går inga VA-ledningar in till hennes hus, men hon misstänker att den har läckande ledningar som ställer till problem och skapar sättningar i grunden på hennes hus.
Det finns planer från Gästrike vatten på att ta tag i även det problemet.
– Det finns även ett annat ärende som vi har tillsammans med Östhammars kommun och handlar om åtgärder som ska göras vid kundens fastighet och det omkringliggande avloppsnätet på Torngatan, Långgatan och Tummargatan.
Där pågår för tillfället ett utredningsarbete liksom ett schackarbete innan det vidtas några fler åtgärder med VA-nätet. Enligt Lisa Sundell är schaktarbetet klart i år.