Det är beskedet från politikerna i regionstyrelsen som på tisdagen klubbade förslaget till hur utbyggnaden av vägar och järnvägar ska prioriteras i Uppsala län de närmaste fyra åren. När det gäller länsväg 288, Östhammarsvägen, finns den återstående etappen för ombyggnad med i planen. Det gäller sträckan Gimo-Börstil som ska bli mötesfri väg och få standard för maxhastighet på 100 kilometer per timme. Hittills har sträckan Uppsala-Gimo byggts om.
– Att väg 288 kan byggas ut till mötesfri 100-väg är en avgörande utvecklingsfråga för Östhammars kommun och gynnar hela länet. Vägen är en mycket viktig förbindelse mellan Uppsala och nordöstra Uppland och av stor betydelse inte minst för kollektivtrafiken i området, säger regionstyrelsens ordförande Börje Wennberg (S) i ett pressmeddelande.
Men de 225 miljoner kronor som föreslås avsättas räcker inte för att bekosta ombyggnaden på sträckan. Totalkostnaden beräknas till 255 miljoner kronor vilket innebär att 30 miljoner kronor behöver skjutas till på annat sätt, exempelvis genom samfinansiering med Östhammars kommun eller annan aktör. Beskedet är att diskussioner nu pågår kring den frågan.
Även en ombyggnad av riksväg 55 mellan Uppsala och Enköping ingår i förslaget till länstransportplan. Åtgärderna ska förbättra trafiksäkerheten, tillgängligheten och cykelmöjligheterna, enligt Region Uppsala. Regionstyrelsens beslut innebär en rekommendation till regionfullmäktige att ge grönt ljus för prioriteringarna. Det kan ske i juni sedan regeringen fastställt de ekonomiska ramarna.