Älgko stjärna på facebook

Våren 2014 räddades hon till livet när köket i Gårdsjö förvandlades till älg-BB. I dag är älgkon Olivia stjärna på facebook där filmklippet med hennes senaste bravader hade två miljoner visningar på fyra dygn.

Facebookstjärna. Älgkon Olivia i Gårdsjö firar facebooksuccén med Skogaholmslimpa, serverad av Leif Lindh.

Facebookstjärna. Älgkon Olivia i Gårdsjö firar facebooksuccén med Skogaholmslimpa, serverad av Leif Lindh.

Foto: Johan Eriksson

Gårdsjö2018-02-02 15:41

Videon är inte längre tillgänglig

Tillhör du skaran som sett filmklippet med älgkon Olivia spankulerande omkring och äta tulpaner hemma i köket hos Leif Lindh och Ilona Carlengård i Gårdsjö? Du är i gott sällskap. Redan under de första fyra dygnen sågs filmklippet med Olivia av drygt två miljoner facebookanvändare.

– Det är både fantastisk och overkligt att filmklippet setts av så många, och att det dessutom handlar om människor från hela världen gör det extra fascinerande. Jag har försökt svara på kommentarer från exempelvis kineser men det har av förklarliga skäl inte varit så lätt, säger älgparksägaren Leif Lindh med ett leende.

För den som inte känner till historien levde älgflickan Olivia sina första månader i det aktuella köket i Gårdsjö på grund av en framfusig och hungrig tvillingbror.

– Mjölken räckte helt enkelt inte till, och mamma älgkon stötte bort Olivia. Alternativet att föda upp Olivia på flaska och låta henne bo hos oss räddade faktiskt livet på henne då, förklarar Leif Lindh.

Varje vinter sedan dess har Olivia gjort en och annan visit i huset hon växte upp, och efter ännu ett besök härom veckan, som bland annat innehöll nosande i köket och kalas på tulpaner, lades filmklippet ut på facebook. Det blev succé.

– Tidigare har filmklipp på Olivia kommit upp i max 400 000 visningar men den här gången har det exploderat. Vi lade ut filmklippet på söndagen och redan tre dagar efter, på onsdagen, hade 1,4 miljoner facebookanvändare sett klippet, och kvällen efter var siffran uppe i drygt två miljoner, förklarar Leif Lindh.

Hur ser du på facebook-succén?

– Det är framför allt kul med alla positiva kommentarer och tummen upp från både när och fjärran. Dessutom får vi fantastisk marknadsföring för vår älgpark i hela världen. Det är kul att se statistiken på facebook, bland annat visar den ett stort intresse för Olivias framfart i Québec i Kanada.

Vilka konsekvenser får uppmärksamheten?

– Det händer saker hela tiden. För några veckor sedan fanns vår älgpark med på en halvsida i Metro, ett tv-reportage som ska hamna på Expressens tv-kanal jobbas det på och TV4:s Nyheterna har ringt och planerar att göra ett besök hos oss.

Hur reagerar huvudpersonen själv?

– Hon tar uppmärksamheten med ro – och firar med Skogaholmslimpa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!